Jarenlange ervaring | Focus op rendement | Geen vaste contracten | Vele klanten gingen u voor

Customer journey

De traditionele SEO bureaus zorgen er enkel voor dat u hoog in Google komt te staan. Echter, het is interessanter welk pad uw klant aflegt voordat hij gaat googlen. Zo ziet u precies welke kanalen voor u interessant zijn om in te zetten bij het bereiken van u klanten.

Hoe kunt u de conversies verhogen op ieder mediakanaal in de customer journey?

Volgens vele onderzoeken heeft uw klant gemiddeld al 6 tot 8 keer kennis gemaakt met uw merk voordat uw sale in Google Adwords is geconverteerd. Als u dit in gedachte houdt zou het interessant kunnen zijn om uw bezoeker op het eerste media kanaal al te laten converteren in plaats van op de laatste. Uw bezoeker zal echter nooit converteren op het eerste kanaal, dus hierop inzetten is geen goed idee. Omdat u te veel pushed zou het uw bezoeker zelfs weg kunnen jagen.

Is het niet veel logischer om uw bezoekers te behandelen op een manier die bij het media kanaal hoort? Het media kanaal wordt hierna het niveau in de customer journey genoemd.

Niveau 1 in de customer journey: Awareness

Je moet iemand eerst bewust maken van het product, zeker met producten of diensten waar nog niet op gezocht wordt. Dit is dus het stadium waar de potentiele koper voor het eerst in contact komt met uw merk. Dit is dus de eerste stap van de customer journey.

Op dit moment is het aannemelijk dat uw klant nog helemaal niks weet van uw product of dienst. Het is dus zorg om de interesse te behouden en hopen dat uw klant later terugkeert.
We hebben eerder gezegd dat we de conversies op ieder niveau willen verhogen. Echter de conversie op dit niveau is nog geen sale. De conversie moet iets zijn om de klant langer bij u te houden, bijvoorbeeld een e-mail inschrijving.

Op deze manier kunt u uw potentiele klanten e-mailen. In de e-mail legt u uit wat de klant heeft aan uw product of dienst. Maak hem dus warm met de voordelen.

U kunt met een dienst ook allerlei zaken aanbieden zoals een gratis e-book, een gratis webinar of een gratis video met uitleg. Zo helpt u de consument het product te snappen en daarmee het eerder te verkopen.

Leads die je uiteindelijk krijgt nadat je de klant op een uitstekende manier warm hebt gemaakt met bovenstaande methodes hebben een stuk hogere succesrate dan de traditionele verkoop leads via bijvoorbeeld een call center. Dit is ook met vele studies wetenschappelijk aangetoond.

Niveau 2: in de customer journey: Interesse

Op dit moment heeft de klant interesse in uw product of dienst. U kunt hem of haar nu spammen met allerlei verkoopboodschappen in de e-mail.

Dit is uiteraard grappig bedoeld en moet u zeker niet doen. In deze fase moet u de klant blijven voeden met relevante content. Een conversie in dit stadium zou zijn dat de klant zich ook aanmeld op uw social media platform of dat de klant een e-mail stelt met een vraag.

Door het geven van content en meer uitleg over het product zal de potentiele klant meer geneigd zijn het product uiteindelijk te kopen. In dit stadium neemt u steeds meer twijfels weg bij uw potentiële klant.

Niveau 3 van de customer journey: actie!

Dit is het niveau waarin u de klant overtuigd heeft van het product. Dit is het moment dat u ook hoog in Google link moet staan. Wanneer de klant overtuigd is van een product of dienst zal hij vaak gaan Googelen. Vervolgens toont Google er gemiddeld 10 aanbieders van uw dienst of product. Omdat u door de voorgaande stappen top of mind bent bij de potentiele klant zal deze eerder geneigd zijn op uw advertentie te klikken. U heeft hiermee dus meer relevante bezoekers op de website dan de concurrent.

Gaan de bezoekers direct over tot actie?

Uiteraard zal niet iedereen op uw site direct overgaan tot het invullen van een formulier of het bellen naar uw bedrijf. Het is daarom van belang dat u, behalve met veel woorden in de top 10 van Google, ook een retargeting campagne afsluit. Met een retargeting campagne target u de bezoekers die al op uw website geweest zijn. Dit kan met display retargeting (banners op de website waar uw website bezoekers heen gaan) of met search retargeting (hiermee verschijnt u sowieso in de zoekresultaten wanneer men al op uw website geweest is).

Bovenstaand ziet u dus hoe een cold lead hot wordt. Intelligent Online is gespecialiseerd in dit hele proces en maakt graag een vrijblijvende afspraak met u om het proces te bespreken. Bij ieder product of dienst ziet de customer journey er namelijk weer anders uit!