Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.
Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

    10 winnende formules voor Google Adwords advertenties

    Ben je op zoek naar inspiratie om optimaal gebruik te maken van je Google Ads campagne? In dit artikel lees je de beste tips voor het testen van advertentieteksten met Google Ads. Adverteren op Google maakt een wereld van verschil voor jouw onderneming. Wat de vindbaarheid van je website hierbij verbetert, is niet in één antwoord te vertellen. Wat immers maakt dat een potentiële bezoeker op een advertentietekst klikt, is subjectief. Test daarom altijd diverse advertentieteksten om te onderzoeken waarmee je het beste resultaat behaalt.

    SEO optimaliseren? Zet eerst een test op

    Bij het opzetten van een test zijn je campagne instellingen van groot belang. De instellingen beïnvloeden namelijk de betrouwbaarheid van de resultaten. Om de advertentieteksten te testen, is het bijvoorbeeld essentieel dat de advertenties gelijkmatig worden weergegeven. Om dit te regelen, ga je naar “Instellingen” op campagneniveau. Onder “Geavanceerde instellingen” klik je op “gelijkmatig rouleren” of “rouleren voor onbepaalde tijd” binnen de advertentierotatie.

    Of je kiest voor “gelijkmatig rouleren” of “rouleren voor onbepaalde tijd”, hangt af van de termijn waarop je de advertentieteksten wilt testen. Kies je voor “gelijkmatig rouleren”, dan worden de advertenties na 90 dagen automatisch voor conversies of klikken geoptimaliseerd. Bij “rouleren voor onbepaalde tijd” rouleren de advertenties gelijkmatig.

    Je advertentieteksten optimaliseren: werk stap voor stap

    Nadat de instellingen juist zijn afgesteld, is het tijd om de advertentieteksten toe te voegen voor de test. Probeer hiervoor diverse varianten van een tekst uit. Een Google Ads tekst bestaat over het algemeen uit drie componenten: een kop, 2 beschrijvingsregels en de zichtbare url. Door te variëren met deze componenten, ontdek je welke methode het beste functioneert voor jouw advertentie campagne.

    Wij raden je aan om per component te onderzoeken wat het optimale resultaat oplevert. Door stap voor stap te werken, test je nauwkeurig wat voor jouw onderneming het beste werkt. Op die manier behoud je ook het overzicht op het effect van de advertentiewijziging per element. Ook is het mogelijk om een experiment te creëren voor het testen van jouw advertentieteksten. In dat geval maak je een 50/50 verdeling voor de controle- en de experimentgroep.

    10 tips voor teksten binnen Google Ads advertenties

    Weet je niet precies waar je moet beginnen? We geven je de benodigde inspiratie. Lees deze 10 test voorbeelden voor teksten in Google Ads advertenties.

    1. Stel een vraag aan de lezer

    Om op te vallen binnen de Google zoekresultaten, is het van belang dat de advertentie van jouw onderneming opvalt tussen de andere advertenties. Een van de methodes om dit te doen, is door een vraag te stellen. Speel met de vraag ook in op de zoekopdracht. Uiteraard moet je wel de vraag beantwoorden in de advertentietekst. Doe je dit niet, dan blijft de bezoeker teleurgesteld achter.

    2. Onderzoek verschillende USP’s

    Wat zijn de meest essentiële USP’s van jouw dienst of product? Maak een lijst met de belangrijkste redenen waarom een bezoeker een product of dienst bij jouw moet aanschaffen. Deze USP’s gebruik je vervolgens in de Google Ads advertentietekst. Voorbeelden van USP’s zijn korte levertijden, gratis verzending, jarenlange ervaring binnen de branche en de grootte van de voorraad. Een ander belangrijk component hierbij is om te letten op je concurrentie. Als jouw concurrent bijvoorbeeld over een snellere levertijd beschikt, speel jij handig in op een niet-goed-geld-terug-garantie of gratis retourneren. Bekijk wat de sterke punten van jouw onderneming zijn ten opzichte van anderen.

    3. Toon de klantbeoordelingen van jouw bedrijf

    Bij het aanschaffen van een product, hechten veel bezoekers waarde aan klantbeoordelingen over jouw onderneming. Om bezoekers een extra service te verlenen, introduceerde Google hiervoor de seller ratings als extra extensie. Met deze extensie bij je Google Ads advertentie beschikken bezoekers direct over klantbeoordelingen. Uiteraard is het ook mogelijk dat je zelf binnen je advertentietekst verwijst naar klantbeoordelingen. Zo laat je zien dat klanten tevreden zijn over jouw bedrijf en een hoge waarderingen geven voor jouw dienst of product.

    4. Zorg dat je alle beschikbare ruimte benut

    Als regel voor een advertentie geldt, dat de Google Ads advertentietekst slechts 35 tekens mag bevatten. Zorg daarom dat je alle beschikbare ruimte optimaal benut. In sommige gevallen geldt dat je hiervoor alle beschikbaar tekens moet inzetten. In andere gevallen is het juist verstandig om zo min mogelijk tekens in te zetten. Less is more in die situatie.

    5. Maak de aanbiedingen binnen je advertentie tijdsgebonden

    Google Ads is de ideale manier om kortingen en acties met jouw potentiële klanten te delen. Vaak lukt het niet om organisch tijdelijke acties aan het licht te brengen, maar in Google Ads werkt dit wel optimaal. Zorg bij het bepalen van de tijd voor de aanbiedingen er wel voor, dat je rekening houdt met de keuringstijd van je advertenties. De acties moeten immers niet al afgelopen zijn, voordat je advertentie getoond wordt aan potentiële bezoekers.

    6. Vermeld de prijs van jouw dienst of product

    Getallen trekken nu eenmaal graag de aandacht in een advertentietekst. Dit kun je onderzoeken door de prijs wel en niet te vermelden in je advertentieteksten. Ben je er bijvoorbeeld van overtuigd dat je lagere prijzen hanteert dan je concurrent? Vermeld dit USP dan absoluut in je advertentie. Het voordeel van jouw bedrijf wordt zo direct duidelijk voor de bezoeker.

    7. Gebruik merknaam- en Copyright-symbolen

    Door gebruik te maken van merknaam- en copyright-symbolen bevestig je een merknaam. in plaats van het symbool is het ook een aanrader om de term “Officiële Site” op te nemen in de kop van je advertentie. Dit straalt betrouwbaarheid uit en zorgt ervoor dat bezoekers weten dat ze met de authentieke website van een bedrijf te maken hebben. Zo valt je op ten opzichte van de concurrentie. Vliegwinkel.nl is hier een goed voorbeeld van.

    8. Schrijf met hoofdletters en interpunctie

    Een goed leesbare tekst bepaalt voor een groot deel de mate van succes. Het gebruik van hoofdletters en interpunctie is daarom van enorm belang. Laat belangrijke woorden in de advertentieregel bijvoorbeeld beginnen met een hoofdletter. Hierdoor vallen deze woorden meer op. Als Je Ieder Woord Met Een Hoofdletter Schrijft, trekt dit vaak ook de aandacht. Het is overigens in Google Ads niet toegestaan om ieder woord volledig met hoofdletters te schrijven.

    Let daarnaast ook op het gebruik van interpunctie. Komma’s, punten, een vraagteken of een uitroepteken maken je advertentietekst in Google Ads af. Bij het testen van je advertentietekst dien je je wel aan de richtlijnen van Google te houden. Zo mag je bijvoorbeeld geen uitroeptekens gebruiken in de kop. Ook is het niet toegestaan om meer dan één uitroepteken in de beschrijvingsregels toe te passen.

    9. Maak gebruik van je social media followers en fans

    Bij de nieuwe enhanced campaigns wordt het aantal Google+ volgers direct toegevoegd aan je Google Ads advertentie. Dit geldt alleen als je over een Google+ website beschikt met minimaal 100 followers. Sociale extensies blijken een groot succes. Volgens Google zorgen de +1-extensies voor een positief effect op de CTR van Google Ads advertentieteksten.

    Naast Google+ zijn er echter meer sociale media. Beschik je over veel followers op Twitter, Instagram of Facebook? Beschrijf dit in je advertentietekst en onderzoek of dit effect heeft op de resultaten. Als sitelink is het bijvoorbeeld een idee om een url naar je Twitteraccount of Facebookwebsite op te nemen.

    10. Gebruik humor en speel in op de actualiteit

    Heb je alle tips benut? Maak dan eens gebruik van humor in je advertentietekst voor Google Ads. Humor functioneert perfect in tv-commercials, dus waarom zou het niet werken in je Google Ads-advertentietekst? Maak hierbij gebruik van de actualiteit, zodat je advertentie aansluit bij de gedachten van de potentiële bezoeker.

    Conclusies trekken uit de test

    Als je eenmaal aan het onderzoeken bent wat de optimale resultaten oplevert voor jouw Google Ads advertenties, is het van groot belang om frequent de resultaten te bekijken en conclusies te trekken. Voor een goede test met de juiste conclusies dien je te letten op de volgende zaken:

    • Geef de advertentieteksten de tijd en ruimte om genoeg data te verzamelen. Trek daarom niet te snel conclusies.
    • Voordat je de advertentietekst opstelt, stel je een hypothese met verwachtingen rondom de uitslag van de test op. Als je bijvoorbeeld het toevoegen van “Gratis Verzending” als test gebruikt, leidt dit tot een betere kwaliteitsscore en hogere CTR.
    • Maak bij het testen van diverse advertentieteksten gebruik van dezelfde landingspagina. In dat geval heeft de landingspagina namelijk geen invloed op de uitslag van de test.
    • De conclusies van de test baseer je zowel op de conversie ratio als de CTR van de advertentieteksten. Je uiteindelijke doel is dat de advertentieteksten goed converteren. Een advertentietekst die hoog scoort op CTR, levert niet altijd de beste conversies op.
    • Een slecht presterende advertentietekst onderbreek je steeds met een nieuwe tekst. Blijf doorlopend testen, tot de advertentietekst wel goed presteert.
    Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie en Google Ads? Lees dan de andere artikelen op onze Intelligent Online website.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?