Adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn? Lees hier onze tips om succesvol te adverteren.

De naam ‘LinkedIn’ doet vast wel een belletje rinkelen. LinkedIn verbindt al sinds 2002 professionals over de hele wereld met elkaar, en is vandaag de dag het grootste social media platform voor zakelijke contacten. Dit social medianetwerk is erg waardevol voor ondernemingen – niet alleen voor het recruiten van nieuwe werknemers of voor het vinden van nieuwe zakelijke partners, maar ook voor het aantrekken van nieuwe klanten. LinkedIn biedt ondernemingen namelijk de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren. Deze advertenties hebben een groot potentieel bereik. Zo weet je zeker dat je campagnes je de juiste personen bereiken! Je kunt kiezen tussen verschillende advertentieformats, zodat je je campagne volledig kunt afstemmen op de doeleinden van jouw onderneming. Wil je je onderneming door middel van LinkedIn advertenties naar een hoger niveau tillen? Om je alvast op weg te helpen, delen wij onze beste tips voor succesvol adverteren op LinkedIn. Zo maak je gegarandeerd een vliegende start!

Tip 1: succesvol adverteren op LinkedIn begint bij een volledige en aantrekkelijke bedrijfspagina

Klaar om te starten met adverteren op LinkedIn? De eerste stap naar succes bestaat uit het invullen en het aankleden van je LinkedIn bedrijfspagina. Dat klinkt misschien als een inkoppertje, maar toch zien we in de praktijk vaak dat hier (te) weinig aandacht aan wordt besteed. Dat is zonde, want zonder een verzorgde LinkedIn bedrijfspagina zullen je LinkedIn advertenties weinig effect hebben. Het plaatsen van een LinkedIn advertentie kan het beste worden vergeleken met het uitdelen van een flyer op straat. Als je een voorbijganger een flyer geeft, zal hij misschien een kijkje in je winkel komen nemen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je winkel er netjes uitziet. Een LinkedIn advertentie werkt hetzelfde: als je advertentie op de feed van een potentiële klant verschijnt, zal hij wellicht doorklikken naar je LinkedIn bedrijfspagina. Als deze bedrijfspagina halfleeg is en er niet aantrekkelijk uitziet, zal de klant zijn aandacht al snel verliezen. De kans is dan klein dat hij naar je website zal surfen of je bedrijf zal bezoeken. Neem dus de tijd om je LinkedIn bedrijfspagina in te vullen! Zorg ervoor dat je logo zichtbaar is, voeg een aantal aantrekkelijke foto’s toe en geef een korte beschrijving van je onderneming. Vergeet ook niet om je contactgegevens toe te voegen – zo weten (potentiële) klanten hoe ze je kunnen bereiken. Wil je je LinkedIn bedrijfspagina een persoonlijke touch geven? Koppel dan de LinkedIn profielen van je medewerkers aan de bedrijfspagina. Op deze manier krijgen je (potentiële) klanten een goed beeld van je team. Om een connectie met je (potentiële) klanten op te bouwen, is het tevens raadzaam om regelmatig een update over je onderneming te posten. Zo kun je je doelgroep bijvoorbeeld vertellen over een nieuw product, een winactie organiseren of je doelgroep een kijkje achter de schermen geven.

Tip 2: bepaal je budget voor adverteren op LinkedIn

LinkedIn is een krachtig marketingkanaal, maar helaas kent dit ook een prijs. Je kunt op twee manieren betalen voor advertenties op LinkedIn. Allereerst kun je betalen per klik op de advertentie. Dit wordt ook wel ‘Cost Per Click’ genoemd, ofwel CPC. De kosten per klik liggen gemiddeld tussen de €2 en €3,50. Deze optie is vooral aantrekkelijk als je het aantal websitebezoekers wil verhogen of als er een call to action in je advertentie staat. Je kunt er echter ook voor kiezen om te betalen per 1000 vertoningen. Dit heet Cost per Mille (CPM). De prijs voor 1000 vertoningen ligt gemiddeld tussen de €7 en €10. Deze optie is vooral aantrekkelijk wanneer je je naamsbekendheid of engagement wilt vergroten. Het is raadzaam om op basis van de CPC en CPM prijzen een budget te bepalen. Hierdoor weet je van tevoren hoeveel je maximaal uit zult geven en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Hoewel de grootte van je budget afhankelijk is van je ambities en doelen (zie ook tip 3), is een budget van ongeveer €10 à €15 per dag een goed startpunt. Houd er wel rekening mee dat een hoog budget niet noodzakelijkerwijs tot een succesvolle advertentie leidt – het succes van de adverentie hangt immers ook af van de kwaliteit van de advertentie en de compatibiliteit van de advertentie met je doelgroep.

Tip 3: zet je prioriteiten voor adverteren op LinkedIn op een rijtje

Alvorens je de LinkedIn advertentie creëert en plaatst, is het belangrijk om je doelstelling(en) te bepalen. Wat wil je met deze advertentie bereiken? Wil je meer naamsbekendheid genereren, of wil je vooral je engagement verhogen? Wil je je verkopen een boost geven of streef je voornamelijk naar hoge bezoekersaantallen? Bij het bepalen van je doelstelling(en) is het tevens van belang om rekening te houden met je budget. Kunnen de door jou geselecteerde doelstellingen daadwerkelijk worden bereikt met het beschikbare budget? Als je doelstellingen niet haalbaar zijn binnen het voorgenomen budget, raden we aan om minder ambitieuze doelen te stellen.

Tip 4: kies het advertentieformat dat het best bij jouw doelstellingen past

Je kunt op verschillende manieren adverteren op LinkedIn. Wij zetten alle beschikbare advertentieformats voor je op een rijtje.

  • Bestaat je advertentie uit één of meerdere afbeeldingen? In dat geval kun je kiezen tussen twee advertentieformats: een advertentie met één enkele afbeelding, of een advertentie met een afbeeldingcarrousel. Een afbeeldingcarrousel bevat verschillende afbeeldingen, die zichtbaar worden wanneer de gebruiker door de carrousel scrolt. We raden je echter aan om, indien mogelijk, te kiezen voor een advertentie met één enkele afbeelding. Een groot deel van de LinkedIn gebruikers zal namelijk niet de moeite nemen om een carrousel advertentie helemaal te bekijken. Kies daarom alleen voor een afbeeldingcarrousel wanneer het simpelweg onmogelijk is om je verhaal in één afbeelding te vertellen.
  • Je kunt ook met een video adverteren op LinkedIn. Dat is ideaal wanneer je wat meer in detail wilt treden in je advertentie of wanneer je complexere informatie wilt delen. In een video heb je namelijk meer ruimte om je verhaal te vertellen. Maak je video echter niet te lang – hoe langer de video, hoe groter de kans dat de kijker wegklikt. Wij raden een video van maximaal 30 seconden aan, maar over het algemeen geldt: hoe korter, hoe beter. Houd er echter rekening mee dat video’s over het algemeen minder vaak tot een actie van de gebruiker leiden dan afbeeldingen. Het is daarom raadzaam om een videoadvertentie op te volgen met een afbeelding- of tekstadvertentie.
  • Adverteren op LinkedIn kan ook door middel van een tekstadvertentie. Dit type advertentie wordt rechts of bovenin de LinkedIn feed van de gebruiker getoond. Het moge duidelijk zijn dat dit type advertentie minder gauw de aandacht trekt dan een foto- of videoadvertentie. Hierdoor is dit format wellicht minder geschikt om nieuwe klanten te trekken. Een tekstadvertentie kan bijvoorbeeld wel van pas komen bij remarketing, bijvoorbeeld als opvolging na een videoadvertentie. Ook kan een tekstadvertentie bijvoorbeeld een goede keuze zijn wanneer je eerdere websitebezoekers aan een aanbieding of actie wilt herinneren.
  • Het is ook mogelijk om met een gepersonaliseerde advertentie te adverteren op LinkedIn. Dit type advertenties worden Spotlight advertenties genoemd. Deze advertenties verschijnen in de feed van de gebruiker en spreken de gebruiker automatisch met zijn of haar naam aan. Deze persoonlijke aanpak trekt de aandacht van de gebruiker en zorgt ervoor dat de gebruiker je onderneming makkelijker zal onthouden. Let wel – Spotlight advertenties worden alleen op de desktopwebsite van LinkedIn getoond, en niet op de mobiele website of in de LinkedIn app.
  • Een andere manier om je doelgroep op een persoonlijke manier te benaderen is door Sponsored InMail te gebruiken. Als je gebruikmaakt van dit type advertentie, komen je advertenties niet op de feed van de prospect terecht, maar in zijn of haar LinkedIn mailbox. Dit is een zeer effectieve manier om de aandacht van je doelgroep te grijpen! Sponsored InMail is het succesvolst wanneer je advertentie er niet uitziet als een advertentie, maar als een persoonlijk berichtje van een bekende. Zorg dus voor een goed geschreven tekst! Heb je geen vlotte pen? Ga dan op zoek naar een goede copywriter.

Tip 5: test je campagnes voordat je gaat adverteren op LinkedIn

Een goede voorbereiding is het halve werk – ook bij adverteren op LinkedIn! Om zeker te weten dat een LinkedIncampagne effectief zal zijn, is het belangrijk om deze van tevoren uitgebreid te testen. Dit kan door middel van een of meerdere A/B testen. Een A/B test is een test waarbij twee varianten (variant A en B) van een advertentie worden getest en met elkaar worden vergeleken. De ene helft van de bezoekers ziet advertentie A, en de andere helft ziet advertentie B. Door voor beide varianten de conversieratio te meten, kun je precies zien welke variant het effectiefst is. Hierdoor leer je je doelgroep steeds beter kennen. Welke tone of voice spreekt je doelgroep het meest aan? Welke lettertypes en kleuren vinden zij het aantrekkelijkst? Wat werkt beter, een foto of een video? Op basis van dit soort informatie kun je je reclamecampagne optimaliseren. Ook stelt deze informatie je in staat om slecht presterende advertenties te schrappen. Hierdoor voorkom je dat je geld uitgeeft aan advertenties die niets op zullen leveren. Het is hierbij wel belangrijk om niet te snel conclusies te trekken: om definitief te kunnen concluderen dat een bepaalde advertentie niet aanslaat, moet deze niet één, maar een paar keer worden getest. Over het algemeen geldt: één test is geen test.

Tip 6: gebruik Matched Audiences bij het adverteren op LinkedIn

Het is belangrijk dat je advertentie de juiste personen bereikt. De Matched Audiences tool van LinkedIn kan hierbij helpen. Deze tool biedt de mogelijkheid om bepaalde specifieke doelgroepen te bereiken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je advertenties alleen LinkedIn gebruikers bereiken die in het verleden bepaalde pagina’s van je website hebben bekeken. Ook maakt de Matched Audiences tool het bijvoorbeeld mogelijk om een gepersonaliseerde doelgroep op te bouwen door een lijst met contactinformatie te uploaden. Wil je deze doelgroep uitbreiden? Dat kan. LinkedIn analyseert de eigenschappen van de huidige personen in je doelgroep en gaat op basis van deze informatie op zoek naar nieuwe potentiële klanten met vergelijkbare eigenschappen.

Tip 7: meet de effectiviteit van adverteren op LinkedIn

Als je eenmaal bent gestart met adverteren op LinkedIn, is het nuttig om te zien hoe je advertenties presteren. Daar kun je immers weer van leren – als een advertentie slecht presteert, weet je dat je hier in de toekomst iets aan moet veranderen. Meten is weten! Een goede manier om inzicht te krijgen in de effectiviteit van LinkedIn advertenties is door Conversion Tracking te gebruiken. Deze tool onderzoekt hoeveel personen er na het zien van je advertenties tot een bepaalde actie over zijn gegaan. Conversion Tracking laat bijvoorbeeld zien hoeveel personen na het zien van je advertentie een product of dienst op je website hebben gekocht of je doelpagina hebben bekeken. Ook kun je bijvoorbeeld zien hoeveel persoon zich naar aanleiding van jouw advertentie hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Het voordeel van de Conversion Tracking tool is dat dit slimme stukje techniek niet alleen kijkt naar directe kliks, maar dat ook conversies die op een later moment plaatsvinden worden gemeten.

Tip 8: neem ook eens een kijkje bij het LinkedIn Audience Netwerk

Wil je met je advertenties niet alleen LinkedIn bezoekers bereiken, maar ook internetgebruikers buiten LinkedIn? Het LinkedIn Audience Netwerk biedt de mogelijkheid om advertenties op LinkedIn tevens buiten LinkedIn te verspreiden. Je kunt per advertentie bepalen of je het LinkedIn Audience Netwerk aan wilt zetten. Als je deze functie aanzet, zal je advertentie niet alleen zichtbaar zijn op de LinkedIn activiteitsfeed, maar ook op vertrouwde websites en apps van externe uitgevers. Het LinkedIn Audience Network vergroot het bereik van je advertenties dus aanzienlijk! Let wel – je advertentie wordt op andere websites en apps wellicht (iets) anders weergegeven dan op LinkedIn. Hoe je advertentie eruit komt te zien, ligt aan de weergaverichtlijnen van de website of app in kwestie. Helaas biedt LinkedIn tot op heden nog geen mogelijkheid om een voorbeeld van je advertentie op andere websites of apps in te zien. Ook is het van belang om te vermelden dat het LinkedIn Audience Netwerk niet beschikbaar is voor alle typen advertenties. Je kunt het LinkedIn Audience Netwerk alleen aanzetten bij advertenties met één enkele afbeelding of advertenties met een video.

Het uitbesteden van social media marketing

We hopen dat onze tips je op weg hebben geholpen bij het ontwikkelen van een succesvolle LinkedIn strategie. Houd er overigens wel rekening mee dat het adverteren op LinkedIn behoorlijk tijdrovend kan zijn. Je moet je LinkedIn bedrijfspagina onderhouden, doelstellingen formuleren, onderzoek doen naar de wensen en behoeften van je doelgroep, opvallende, verrassende advertenties creëren, verschillende soorten advertenties testen en met elkaar vergelijken… En ga zo maar door. Gelukkig hoef je dit niet allemaal alleen te doen. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om je social media marketing uit te besteden. Lijkt dat je wel wat? Het team van Intelligent Online helpt je graag bij het adverteren op LinkedIn.

Intelligent Online: eerste hulp bij social media marketing

Intelligent Online heeft jarenlange ervaring op het gebied van online marketing. Wij zetten deze ervaring graag in om een succesvolle social mediastrategie voor jou te ontwikkelen. Samen gaan we om de tafel zitten om jouw doelstellingen te bespreken. Wil je nieuwe klanten aantrekken of juist de binding met bestaande klanten versterken? Wil je je naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten, of vooral meer omzet maken? Op basis van jouw input ontwikkelen we een strategie die bij jou past. Wil je naast LinkedIn ook graag op andere social mediaplatformen adverteren? Wij helpen je ook graag bij adverteren op Facebook, adverteren op Instagram en adverteren op Twitter.

Wat Intelligent Online anders maakt dan andere online marketingbureaus

 

  • Intelligent Online helpt graag ondernemingen in alle soorten en maten. We zijn echter gespecialiseerd in het ontwikkelen van marketingstrategieën voor het midden- en kleinbedrijf.
  • Aangezien we overtuigd zijn van onze marketing skills, werken wij zonder vaste contracten. Onze marketingpakketten zijn in plaats daarvan maandelijks opzegbaar. Je zit dus nergens aan vast!
  • Wil je weten waar je onderneming op dit moment kansen laat liggen? Ben je nieuwsgierig naar de sterke en zwakke punten van je huidige online marketingstrategie? Vraag dan onze gratis marketinganalyse aan. Onze online marketing experts nemen je huidige website en social mediaprofielen onder de loep en formuleren gratis een advies op maat. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

 

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?