De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Onze checklist voor een succesvolle AdWords campagne

Hoe mooi je website ook is, en hoe goed je producten of diensten ook zijn – daar heb je natuurlijk pas wat aan als potentiële klanten je onderneming ook daadwerkelijk weten te vinden. Er zijn verschillende manieren om de vindbaarheid van je bedrijf te vergroten – denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van flyers of het ophangen van reclameposters. In het huidige digitale tijdperk is adverteren via internet echter de beste, snelste en efficiëntste manier om je naamsbekendheid te vergroten en je klantenkring uit te breiden. Google AdWords, ook wel Google Ads genoemd, is verreweg het grootste online advertentieplatform. Dit is dan ook een goede plek om te starten met je online marketingstrategie. Heb je nog nooit met AdWords gewerkt? Maak je geen zorgen. Op deze pagina leggen onze AdWords specialisten je uit hoe je een AdWords campagne opzet en hoe je alles uit je advertenties haalt.

 

Google Ads Hulp

 

Wat is Google AdWords?

Als je je weleens hebt verdiept in online marketing ben je vast de term ‘Google AdWords’ al eens tegengekomen, maar wat is Google AdWords eigenlijk precies? Google AdWords, tegenwoordig ook wel bekend onder de naam Google Ads, is – je raadt het misschien al – het advertentieprogramma van Google. Dit advertentieprogramma maakt het onder andere mogelijk om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Stel bijvoorbeeld dat je een webshop bezit voor de verkoop van elektronica. In dat geval is de kans groot dat jouw doelgroep zoekt op de zoektermen ‘laptop’, ‘laptop kopen’ en ‘laptops bestellen’. Door gebruik te maken van Google AdWords, kun je ervoor zorgen dat jouw website als advertentie verschijnt op het moment dat een Google gebruiker op deze woorden zoekt. Dit is echter niet het enige type reclamecampagne dat Google AdWords aanbiedt. Verderop in dit artikel geven we je een overzicht van alle verschillende soorten AdWords campagnes.

 

AdWords campagne

Wat zijn de voordelen van een Google AdWords campagne?

Een AdWords campagne heeft veel verschillende voordelen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

  • Je kunt je AdWords campagne zodanig instellen dat deze aan een specifieke, door jou gedefinieerde, groep mensen wordt getoond. Dit wordt ook wel targeting genoemd. Stel bijvoorbeeld dat je vooral personen tussen de 20 en 40 wilt aantrekken. In dat geval kun je instellen dat jouw AdWords campagnes alleen aan personen binnen deze leeftijdsgroep worden getoond. Je kunt je AdWords campagnes echter niet alleen targeten aan de hand van leeftijd, maar bijvoorbeeld ook aan de hand van locatie, taal en interesses. Ook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een Google remarketing campagne in te stellen. Dit betekent dat je advertenties worden getoond aan personen die je website al eens hebben bezocht. Dit kan veel conversies opleveren, zeker als je je richt op personen die al iets in hun winkelwagentje hebben geplaatst of op hun wensenlijstje hebben gezet, maar nog niet hebben afgerekend.
  • Je hoeft niet bang te zijn dat je uiteindelijk meer geld kwijt bent dan gepland. Google Ads geeft je namelijk volledige controle over hoeveel geld je wilt besteden. Zo kun je zelf een maximumbedrag per maand, per dag en per advertentie instellen. Ook is er geen minimumbedrag. Met Google Ads weet je dus altijd vooraf waar je aan toe bent!
  • Als je eenmaal een AdWords campagne de wereld in hebt gestuurd, wil je natuurlijk weten of deze campagne zijn werk doet. Google Ads biedt de mogelijkheid om de effectiviteit van je AdWords campagnes te meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien of iemand op je advertentie heeft geklikt, en zo ja, of er een conversie heeft plaatsgevonden. Ook laat Google AdWords je bijvoorbeeld zien welke advertenties er geen klikken ontvangen. Op deze manier zie je in één oogopslag welke campagnes het goed doen en waar er nog ruimte is voor verbetering.

 

Voor het eerst een AdWords campagne opzetten: een handleiding

Als je voor het eerst kennismaakt met online marketing kan het opzetten van een AdWords campagne best een uitdaging zijn. Hoe moet zo’n campagne eruit komen te zien? Op welke manier moet de doelgroep worden aangesproken? En voor wat voor soorten advertenties moet je kiezen? Om je alvast een beetje op weg te helpen, hebben onze AdWords experts een handig stappenplan voor je opgesteld. Heb je na het lezen van deze checklist nog vragen over het opzetten van een AdWords campagne? We geven je graag wat extra uitleg en advies. Stuur ons gerust een berichtje via [email protected], of bel ons via 030-3070322.

 

Google ads handleiding

 

 

Stap 1: bepaal de doelstellingen van je AdWords campagne

Alvorens je daadwerkelijk aan de slag gaat met Google AdWords, is het belangrijk om na te gaan wat je precies wilt bereiken. Op deze manier kun je doelgericht en efficiënt te werk gaan. Probeer je doel(en) zo concreet en duidelijk mogelijk te formuleren. Een doel als ‘beter presteren dan mijn concurrenten’ is begrijpelijk, maar erg onduidelijk. Op welke vlakken wil je precies verbetering zien? Hieronder vindt je een lijstje van mogelijke doelen van een Google Ads campagne. Dit betekent echter niet dat andere doelen niet mogelijk zijn – het onderstaande lijstje dient alleen als voorbeeld. Heb je meerdere doelen? Schrijf deze dan allemaal op, maar ga ook na welk doel je prioriteit heeft.

  • Wil je meer verkeer naar je website genereren? In dat geval is het misschien een goed idee om je click through rate (ook wel doorklikratio genoemd) zoveel mogelijk te optimaliseren. De click through rate geeft aan hoe vaak op een bepaalde link (in dit geval gaat het waarschijnlijk om een link naar jouw website) is geklikt, als percentage van het aantal keer dat deze link is bekeken.
  • Wil je vooral je omzet verhogen? Richt je dan op het aantal conversies. Er is sprake van een conversie wanneer een bezoeker van jouw website overgaat tot een door jou gewenste actie. Zo is er bijvoorbeeld sprake van conversie wanneer de bezoeker een product bestelt, een offerte aanvraagt of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Het aantal conversies zegt echter niet zo veel: een klein aantal conversies is immers niet erg indrukwekkend als je een grote webshop hebt, maar wellicht wel als je een kleine start-up hebt. Om die reden kun je je het beste richten op het optimaliseren van je conversieratio. De conversieratio geeft aan hoeveel procent van je websitebezoekers is overgegaan tot conversie.
  • Is het vergroten van je naamsbekendheid je voornaamste doel? In dat geval is een zo hoog mogelijk aantal weergaven van je advertenties misschien een geschikt doel. Hoe vaker je advertenties worden bekeken, hoe vaker de naam van je bedrijf blijft plakken!

Stap 2: bepaal het budget van je AdWords campagne

Eerder vertelden we al dat Google Ads de mogelijkheid biedt om een maximumbudget in te stellen. We raden je aan om hier in het beginstadium al goed over na te denken. Zo weet je precies wat je te besteden hebt. Je kunt een maximumbedrag per maand, per dag en per advertentie instellen. Bij het bepalen van een budget is het goed om te weten dat er verschillen manieren zijn om te betalen voor Google Ads. Hieronder vindt je een kort overzicht van alle adverteermodellen. Welk adverteermodel voor jou de beste keuze is, is afhankelijk van het doel van je AdWords campagne en het type advertentie dat je in gedachten hebt.

  • Wil je vooral het aantal kliks naar je website verhogen of je click through rate een boost geven? Kies dan voor ‘kosten per click’ (CPC). Bij dit advertentiemodel betaal je namelijk pas voor je AdWords campagne op het moment dat iemand op je advertentie klikt. Dit adverteermodel is ook een goede keuze als je je richt op conversieratio optimalisatie.
  • Wil je er vooral voor zorgen dat je advertenties zo vaak mogelijk worden bekeken? Kies dan voor het adverteermodel ‘kosten per duizend zichtbare vertoningen’.
  • Ben je van plan om gebruik te maken van een videoadvertentie? In dat geval kun je betalen per weergave (CPV) of per duizend vertoningen (CPM). Als je vooral je naamsbekendheid wil vergroten, kun je waarschijnlijk het best voor de tweede optie kiezen. Wil je meer conversies genereren? Kies dan voor CPV.

Stap 3: kies de juiste AdWords campagne

Google AdWords biedt verschillende soorten reclamecampagnes aan. Het campagnetype dat je kiest, bepaalt waar gebruikers je advertenties zullen zien.

  • Allereerst kun je kiezen voor een reclamecampagne die in het zoeknetwerk van Google zal worden getoond. In dat geval wordt je advertentie boven, onder of naast de zoekresultaten van Google weergegeven. Je kunt kiezen tussen reguliere tekstadvertenties en shopping advertenties. Als je voor een shopping advertentie kiest, wordt je advertentie in het ‘shopping’-tabblad weergegeven. Het voordeel van de shopping advertentie is dat hierbij meteen een foto van je product wordt getoond. Ook staat de huidige prijs van het product erbij.
  • Wil je dat je AdWords campagne ook op andere websites verschijnt? Kies dan voor een campagne in het Google Display Netwerk. Je kunt hier ook gebruikmaken van beeld- en videoadvertenties. Een Display campagne AdWords is dan ook uitermate geschikt om de aandacht van je doelgroep te grijpen.

Stap 4: meten is weten

Het ontwikkelen van dé perfecte AdWords campagne gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het kost vaak heel wat tijd om uit te vogelen wat wel – en vooral wat niet – werkt. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je de effectiviteit van je AdWords campagne kunt meten wanneer deze eenmaal live gaat. Zo kun je precies bijhouden hoe je campagne het doet, wat er allemaal goed gaat én waar nog ruimte is voor verbetering. Om ervoor te zorgen dat de resultaten van je AdWords campagne meetbaar zijn, is het noodzakelijk om een aantal meetcodes op je website te plaatsen. Op het internet kun je hier veel uitleg over vinden. Wil het toch niet helemaal lukken? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

 

 

Stap 5: stel een woordenlijst op

Heb je gekozen voor een reclamecampagne in het zoeknetwerk van Google? In dat geval zul je moeten bepalen bij welke zoekwoorden jouw advertenties moeten worden getoond. Het is belangrijk om te kiezen voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website, en die vaak door jouw doelgroep worden gebruikt. Zo zullen er bijvoorbeeld vaker mensen zoeken op ‘laptop bestellen’ dan op ‘witte laptop HP’. Het is dan slimmer om je te focussen op het eerste zoekwoord – ook al verkoop je wel degelijk witte laptops van HP. Weet je niet zo goed wat je doelgroep is en welke zoekwoorden zij vaak gebruiken? In dat geval zul je hier eerst onderzoek naar moeten doen. De online marketing specialisten van Intelligent Online adviseren je hier graag over

 

Stel een woordenlijst op

 

 

Stap 6: stel een uitsluitingswoordenlijst op

Het is niet alleen belangrijk om een lijst op te stellen met woorden waarbij je advertenties wel zullen worden getoond – het is ook van belang om na te denken over woorden waarbij je advertenties niet mogen worden weergegeven. Dit wordt ook wel een uitsluitingswoordenlijst genoemd. Als je elektronica verkoopt, wil je immers enkel de Google gebruikers bereiken die elektronica willen kopen, en niet de gebruikers die op zoek zijn naar een lease, of gebruikers die hun oude elektronica willen inleveren. In dat geval is het dan ook raadzaam om woorden als ‘lease’, ‘huren’, ‘huur’, ‘inruilen’ en ‘inleveren’ op de uitsluitingswoordenlijst te zetten.

Stap 7: schrijf de advertentietekst van je AdWords campagne

Nu alle voorbereidingsmaatregelen zijn getroffen, is het tijd om een advertentietekst te schrijven. Een goede advertentietekst is duidelijk, wervend én zo aantrekkelijk dat zo veel mogelijk mensen op de advertentie zullen klikken. Hoe zo’n advertentietekst er precies uit moet zien, is afhankelijk van de doelgroep. Een jonge doelgroep wil immers anders aangesproken worden dan een oudere doelgroep. De voorkeuren van je doelgroep zijn echter niet alleen afhankelijk van leeftijd – ook factoren als locatie, cultuur en interesses spelen bijvoorbeeld een rol. Het is dus belangrijk om vooraf goed te onderzoeken hoe je doelgroep aangesproken wil worden, en wat je doelgroep wel en niet aantrekkelijk of interessant vindt. We raden je aan om een aantal variaties van dezelfde advertentietekst op te stellen. Door de effectiviteit van deze teksten te meten en met elkaar te vergelijken, kom je er al snel achter welke tekst het beste werkt. Deze variaties mogen best op elkaar lijken. Eén woordje kan namelijk al een groot verschil maken! Kom je niet zo goed uit je woorden? In dat geval is het inhuren van een goede copywriter wellicht het overwegen waard.

Stap 8: voeg handige extensies toe aan je AdWords campagne

Google AdWords biedt de mogelijkheid om allerlei handige extensies aan je AdWords campagne toe te voegen. Deze extensies hebben allemaal een andere functie. Wij zetten een paar extensies voor je op een rij.

  • De prijs extensie zorgt ervoor dat je je klanten op de hoogte zijn van de huidige prijzen van je producten of diensten.
  • Heb je een eigen mobiele app? Maak dan gebruik van de app extensie. Met deze extensie kun je je app op een eenvoudige manier promoten.
  • Waarom moet je doelgroep voor jou kiezen, en niet voor je concurrent? Met de highlight extensie geef je je doelgroep een overzicht van de unique selling points van jouw onderneming.
  • Heb je op dit moment een speciale actie, zoals een mooie korting? Met de promotie extensie zet je je actie in de spotlight.

Stap 9: kies de juiste instellingen

Voordat je AdWords campagne live gaat, zijn er een aantal zaken die je moet instellen.

  • Allereerst moet je aangeven op welke apparaten je je advertenties wil weergegeven. Wil je dat je advertenties alleen zichtbaar zijn op computers, of ook op mobiele apparaten? Ook hierbij is het belangrijk om kennis te hebben van je doelgroep. Welke apparaten gebruikt jouw doelgroep (het meest)?
  • Ook is het van belang om het budget in te vullen dat je eerder hebt bepaalt. Op deze manier voorkom je dat je meer geld uitgeeft dan gepland.
  • Eerder hebben we het al gehad over targeting. Welke doelgroep krijgt je advertenties te zien? Hoe oud zijn deze personen, waar wonen ze en welke interesses hebben ze? Vergeet deze eigenschappen niet in te vullen.
  • Op welk moment van de dag wil je je doelgroep aanspreken? Ook dit kun je instellen in Google AdWords. Het is hierbij belangrijk om na te gaan hoe de dag van jouw doelgroep eruitziet. Werkt je doelgroep, studeert je doelgroep of is je doelgroep misschien al met pensioen? En wat is dan het beste tijdstip om je doelgroep aan te spreken?
  • Wil je dat je advertenties constant worden getoond, of in intervallen? Dit kun je instellen bij de weergavesnelheid van je AdWords campagne. Houd hierbij je budget in je achterhoofd – als je instelt dat je advertenties constant moeten worden weergegeven, zal je dagbudget immers sneller opraken.

Live gaan

 

Stap 10: tijd om live te gaan!

Heb je alle stappen doorlopen? Dan is het nu tijd om je AdWords campagne te publiceren. Dit betekent echter niet dat je achterover kunt leunen. Om ervoor te zorgen dat je je doelstellingen uit stap 1 behaalt, is het immers belangrijk om regelmatig de effectiviteit van je AdWords campagne te checken. Zeker in het begin is het belangrijk om de prestaties van je campagne regelmatig te controleren – het liefst een paar keer per dag. Merk je dat een advertentie niet goed presteert? Pas deze dan zo snel mogelijk aan, of vervang deze door een andere advertentie. Oefening baart kunst!

 

Til je onderneming naar een hoger niveau met Intelligent Online

Het opzetten van een campagne AdWords kan heel wat tijd kosten – in sommige gevallen is dit zelfs een dagtaak. Ook is er enige kennis van online marketing voor nodig. Beschik je niet over deze kennis, of heb je geen tijd om een AdWords strategie op te zetten en uit te werken? In dat geval is het wellicht slim om je AdWords campagne(s) uit te besteden. Zo heb jij alle tijd om je te richten op het runnen van je onderneming. Wil je meer weten over het uitbesteden van AdWords? Wij vertellen je er graag meer over. Je kunt ons bereiken via 030-3070322 of via [email protected]

 

 

 

 

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?