De voordelen van marketing automation

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Veel ondernemers willen wel starten met marketing automation, maar hebben geen idee hoe. Deze ondernemers raden wij aan hun marketing automation uit te besteden aan Intelligent Online. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden je vragen graag.  

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Adwords

De voordelen van marketing automation

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor hun marketingactiviteiten te automatiseren. Dit wordt ook wel marketing automation genoemd. Dat steeds meer ondernemers actief aan de slag gaan met marketing automation, is niet voor niets het geval. Dit brengt namelijk diverse voordelen met zich mee. In dit artikel lees je wat de voordelen van marketing automation zijn. Twijfel je nog of je jouw marketingactiviteiten moet automatiseren? Laat je dan overtuigen door de informatie die je op deze pagina leest.

Marketing automation zorgt voor een hogere ROI

De afkorting ROI staat voor Return On Investment. De ROI van een campagne is de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten. Kortom, de ROI geeft aan wat een campagne onderaan de streep heeft opgeleverd.

Met marketing automation kun je de ROI van jouw campagnes flink verhogen. Marketing automation levert niet alleen directe omzet uit e-mail campagnes op, maar zorgt ook voor een hoger rendement bij AdWords campagnes, social media campagnes en SEO-inspanningen. Vind je dat jouw huidige campagnes niet voldoende opleveren? Dan is het zeker interessant om met marketing automation aan de slag te gaan.

Adwords img

vroege benadering van je prospects

Marketing automation richt zich niet alleen op potentiële klanten die al duidelijk interesse hebben getoond in jouw bedrijf, producten en/of diensten, maar ook in prospects die nog in de oriëntatiefase zitten. Oftewel, de prospects die eigenlijk nog niet zo veel weten van jouw bedrijf en de dingen die je doet.

Met marketing automation kun je deze prospects al vroeg benaderen, om ze vervolgens te indoctrineren, beïnvloeden, segmenteren, kwalificeren en onderwijzen. Dit is zeer waardevol, zeker op de lange termijn.

Adwords img

Met marketing automation verdwijnt de kloof tussen marketing en sales

Bij veel bedrijven is er een grote kloof tussen de marketing- en de salesafdeling. Vaak zijn dit twee losse afdelingen, die geheel los van elkaar opereren. Marketing moet voor naamsbekendheid en leadgeneratie zorgen, sales moet de leads omzetten in orders.

Is er een grote kloof tussen marketing en sales, dan loop je veel kansen mis. Door marketing automation kun je deze kloof laten verdwijnen. Werken de marketing- en de salesafdeling beter samen, dan gaat leadgeneratie veel gemakkelijker. En de leads die je verzamelt, laten zich gemakkelijker en sneller omzetten in orders.

 

Met marketing automation kun je gemakkelijk opschalen

Marketing automation helpt je jouw marketingactiviteiten op de juiste manier op te schalen. Met geautomatiseerde marketingactiviteiten is het bijvoorbeeld mogelijk om een grote groep mensen dezelfde mail te sturen, bijvoorbeeld omdat zij in dezelfde fase van het aankoopproces zitten. Ook kun je mensen met dezelfde interesses, bijvoorbeeld een bepaald product of een bepaalde dienst, op dezelfde manier benaderen. Heb je een groot klantenbestand en/of veel leads, dan maak je jouw communicatie een stuk gemakkelijker.

 

Marketing automation is prettig voor de klant

Marketing automation maakt het mogelijk om grote groepen mensen tegelijkertijd te benaderen, maar het blijft wel maatwerk. Met marketing automation kun je een bepaalde klant of een bepaalde lead content op maat sturen, bijvoorbeeld met een specifieke aanbieding die voor deze klant of lead erg interessant is.

Veel bedrijven die zich niet bezig houden met marketing automation, sturen hun klanten irrelevante en niet-waardevolle content. De klant die product X al heeft gekocht, krijgt bijvoorbeeld een aanbieding om dit product te kopen. Of een klant die al jaren gebruik maakt van een dienst, krijgt een introductieaanbieding om kennis te maken met deze specifieke dienst.

Met marketing automation is dit verleden tijd. Je stuurt de klant of lead namelijk op maat gemaakte content. Dit zorgt niet alleen voor een hogere omzet, maar is ook prettiger voor de klant of lead. Deze persoon krijgt geen irrelevante mailtjes meer, maar content waar hij of zij echt iets aan heeft.

Marketing automation helpt een twijfelende klant in actie te komen

Sommige mensen hebben een duwtje in de rug nodig. Zij kijken regelmatig op je website en hebben misschien al eens een deel van het offerteformulier ingevuld. Tot het aanvragen van een offerte komt het echter niet.

Met marketing automation kun je deze mensen subtiel over de drempel duwen. Dit doe je door de regie over te nemen en de prospect de juiste informatie, in de juiste volgorde en op het juiste moment toe te sturen. Met marketing automation vergroot je de kans op conversie, zelfs bij de grootste twijfelaars.

Adwords img

Marketing automation zorgt voor een hogere ROI

De afkorting ROI staat voor Return On Investment. De ROI van een campagne is de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten. Kortom, de ROI geeft aan wat een campagne onderaan de streep heeft opgeleverd.

Met marketing automation kun je de ROI van jouw campagnes flink verhogen. Marketing automation levert niet alleen directe omzet uit e-mail campagnes op, maar zorgt ook voor een hoger rendement bij AdWords campagnes, social media campagnes en SEO-inspanningen. Vind je dat jouw huidige campagnes niet voldoende opleveren? Dan is het zeker interessant om met marketing automation aan de slag te gaan.

Vragen? Neem contact op

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?