B2B social media strategie

6 tips voor een succesvolle B2B social media strategie

Tip 1: leer je doelgroep kennen en bouw daar je B2B social media strategie omheen

De eerste stap naar een succesvolle B2B social media strategie bestaat uit het definiëren van je doelgroep. Wie wil je graag bereiken? Wat voor ondernemingen zijn eventueel geïnteresseerd in jouw producten en/of diensten? In welke branche(s) zijn deze ondernemingen actief? Hoe groot zijn deze bedrijven? Waar bevinden ze zich? Als je eenmaal een doelgroep hebt gedefinieerd, is het belangrijk om te onderzoeken wat de social media gewoonten van deze groep zijn. Op welke social mediakanalen is je doelgroep vooral actief? Op welke momenten van de dag maakt je doelgroep vooral gebruik van deze platformen? Op basis van deze informatie kun je bepalen of je het best kunt adverteren op Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, of op een combinatie van deze platformen.

Tip 2: investeer voldoende tijd in het opbouwen van je profiel

Hoe goed je content ook is, als je account geen volgers heeft, zal je niemand bereiken. Het is daarom belangrijk om een goede volgersbasis op te bouwen. Dit doe je door regelmatig kwalitatieve content te posten en een link naar je LinkedIn bedrijfspagina, Facebook bedrijfspagina, Twitter en/of Instagram profiel op je website en in je nieuwsbrieven te plaatsen. Ook kun je de mensen in je netwerk laten weten dat ze je nu kunnen volgen. Het is hierbij wel belangrijk dat je social media profiel volledig is ingevuld en er aantrekkelijk uitziet. Een halfleeg en rommelig profiel kan er immers voor zorgen dat je doelgroep je niet wilt volgen.

Tip 3: gebruik passende hashtags

Je wilt natuurlijk dat jouw content de juiste personen bereikt. Het gebruik van hashtags kan hierbij helpen. Deze trefwoorden geven aan waar je post over gaat. Heb je een sieradengroothandel? Voeg dan bijvoorbeeld hashtags als #jewelry #diamonds en #accessories toe aan je Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn posts. Hierdoor vergroot je je vindbaarheid op deze kanalen. De kans is immers groot dat een ondernemingen die op zoek zijn naar een sieradenleverancier op deze hashtags zullen zoeken of deze hashtags zullen volgen.

Tip 4: een persoonlijke aanpak is essentieel voor een succesvolle B2B social media strategie

Een belangrijk onderdeel van een goede B2B social media strategie is ervoor zorgen dat je volgers je posts niet als advertenties zien. Als je altijd over je eigen producten post en weinig persoonlijkheid laat zien, geef je je volgers al gauw het gevoel dat ze naar een reclamefolder kijken. Om dit te voorkomen, is het raadzaam om de 80/20 regel te volgen. Dit houdt in dat je 80% van de tijd content plaatst die je doelgroep interessant, grappig, leerzaam of amuserend vindt. De overige 20% van de tijd is er ruimte voor informatie over je producten en diensten. Ook is het slim om iets van je persoonlijkheid op je social media account te laten zien. Dit doe je bijvoorbeeld door af en toe een kijkje achter de schermen te geven en humor te gebruiken in je posts. Dit zorgt namelijk voor een hogere gunfactor.

Tip 5: zorg voor interactie met (potentiële) volgers

Of je nu graag wil adverteren op Instagram, LinkedIn of Twitter – voor alle social media platformen geldt dat het belangrijk is om te zorgen voor interactie met je volgers en hun content. Een hoog engagement niveau vergroot namelijk de kans dat jouw content door andere gebruikers van het social medianetwerk wordt gezien. Zorg er dus voor dat je regelmatig reageert op de comments op je posts en de posts van je volgers en andere gebruikers liked.

Tip 6: een goede B2B social media strategie is consistent, maar nooit saai

Het belang van een consistente B2B social media strategie mag niet worden onderschat. Als je in al je posts dezelfde tone of voice aanhoudt en regelmatig over dezelfde onderwerpen post, zullen je volgers je makkelijker gaan herkennen. Ook is dit een goede manier om duidelijk te maken waar je onderneming voor staat en wat je bedrijf anders maakt dan andere ondernemingen. Het is echter wel belangrijk om te voorkomen dat je content saai wordt – als je volgers het gevoel hebben dat ze steeds dezelfde posts langs zien komen, bestaat immers het risico dat ze je zullen ontvolgen. Zorg er dus voor dat je verschillende soorten posts met elkaar afwisselt.

Een B2B social media strategie op maat bij Intelligent Online

Adverteren op Facebook, LinkedIn, Instagram en/of Twitter kan veel tijd en inspanning kosten. Je moet onderzoek doen naar je doelgroep, op basis daarvan een opvallende en verrassende reclamecampagne bedenken, alle mogelijke varianten van deze campagne testen, je social media profielen up-to-date houden… Enzovoorts. Heb je naast het runnen van je onderneming geen tijd voor het ontwikkelen en uitvoeren van een B2B social media strategie? In dat geval is het wellicht een goed idee om het adverteren op social media uit te besteden. Het team van Intelligent Online ontwikkelt graag een B2B social media strategie voor je. Of je je nu wilt richten op adverteren op LinkedIn, Twitter of Instagram – wij helpen je graag! Met behulp van onze kennis van online marketing en jarenlange ervaring ontwikkelen we een B2B social media strategie die bij jouw onderneming past. Naast social media marketing kun je bij ons ook terecht voor advies over SEO, SEA en conversie optimalisatie. Zie je een samenwerking met Intelligent Online wel zitten of heb je een vraag over onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op.

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?