Bericht promoten op Facebook

bericht promoten op facebook

Een bericht promoten op Facebook in 4 stappen

Als je een bericht op je Facebook bedrijfspagina plaatst, wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen dit bericht lezen, liken en delen. Dat levert immers naamsbekendheid en nieuwe klanten op! Helaas krijgen niet al jouw volgers je Facebook berichten te zien: het Facebook algoritme toont jouw posts maar aan een klein deel van je volgers. Gelukkig is er een manier om het bereik van je Facebook berichten te vergroten. Door je Facebook berichten te promoten, zorg je ervoor dat je berichten frequenter worden getoond en in de nieuwsfeed van een groter publiek verschijnen. Hoe vaak en aan hoeveel mensen je berichten worden getoond, is afhankelijk van je budget. Heb je een goed Facebook bericht geschreven wat je graag een duwtje in de rug wil geven? Een bericht promoten op Facebook doe je zo.

  • Stap 1: Ga naar je Facebook bedrijfspagina en kies het bericht dat je wilt promoten.
  • Stap 2: Onderaan het bericht staat een blauwe knop met ‘bericht promoten.’ Klik op deze knop om.
  • Stap 3: In het volgende scherm vraagt Facebook naar je target- en budgetopties. Allereerst moet je hier je doelgroep selecteren. Welke personen wil je met jouw gepromote bericht bereiken? Ook dien je hier je budget in te vullen. Maak je geen zorgen: Facebook gaat in geen enkel geval over je budget heen! Ten slotte moet je hier de looptijd van de promotie aangeven.
  • Stap 4: Klik op ‘promoten’ en leun lekker achterover. Laat die likes en comments maar komen!

De voor- en nadelen van een bericht promoten op Facebook

Een bericht promoten op Facebook heeft een groot voordeel: je bericht wordt vaker getoond en verschijnt op de feed van een groter publiek. Dit leidt tot meer engagement. Ook is dit een goede manier om personen die je onderneming nog niet kennen kennis te laten maken met je bedrijf. Een ander voordeel van een bericht promoten op Facebook is dat dit weinig tijd en moeite kost. Een bericht promoten op Facebook heeft helaas echter ook een aantal nadelen. Allereerst kun je slechts uit een beperkt aantal doelgroepen kiezen. Zo kun je meestal enkel een doelgroep selecteren op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Een tweede nadeel van een bericht promoten via Facebook is dat je geen invloed hebt op het uiterlijk van je bericht. Bovendien kun je je bericht niet tussentijds aanpassen. Als je per ongeluk een typfoutje hebt gemaakt, zal dit dus door velen worden gezien.

Een goed alternatief: adverteren op Facebook

Een bericht promoten op Facebook is niet de enige manier om je onderneming onder de aandacht te brengen: het is ook mogelijk om te adverteren op Facebook. Hoewel dit meer tijd kost dan het promoten van een bericht, biedt adverteren op Facebook meer mogelijkheden. Zo kun je je doelgroep nauwkeuriger bepalen en kun je aangeven wat je met deze advertentie wil bereiken. Wil je vooral meer likes? Of wil je ervoor zorgen dat mensen doorklikken naar je website? Facebook optimaliseert je advertentie aan de hand van jouw doelstelling. Een ander voordeel is dat Facebook de effectiviteit van je advertentiecampagne meet. Zo leer je beetje bij beetje wat wel en niet werkt. Ten slotte is adverteren op Facebook relatief goedkoper dan het promoten van een bericht. Een bericht promoten op Facebook kost namelijk minimaal €2 per dag, terwijl adverteren op Facebook met elk budget mogelijk is.

Social media: dé perfecte plek om naamsbekendheid en leads te genereren

Met zo’n 2,7 miljard actieve gebruikers is Facebook tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Dit platform wordt onder andere gebruikt om berichtjes te sturen, foto’s en video’s te delen en het nieuws te volgen. Eén ding is zeker: er wordt veel tijd op Facebook besteedt! Dat maakt Facebook dé perfecte plek om je onderneming te promoten. Door een Facebook bedrijfspagina aan te maken kun je je (potentiële) klanten informeren over je onderneming en je nieuwste producten en/of diensten. Ook kun je je volgers een kijkje achter de schermen geven en hun vragen beantwoorden. Facebook is echter niet het enige social medianetwerk dat van pas kan komen bij het promoten van je onderneming: ook platformen als Instagram, Twitter en LinkedIn kunnen hiervoor worden gebruikt. Welke social mediakanalen voor jouw onderneming interessant zijn, ligt vooral aan je doelgroep en aan welke social mediakanalen zij het meest gebruiken. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit tieners? In dat geval zal adverteren op Instagram of adverteren op Twitter waarschijnlijk meer opleveren dan adverteren op LinkedIn. Richt je je vooral tot ondernemers of werkzoekenden? In dat geval raden we je aan om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken.

Adverteren op LinkedIn, Facebook, Instagram en/of Twitter met Intelligent Online

Wil je graag een bericht promoten op Facebook, maar weet je niet zeker hoe je dit het beste aan kunt pakken? Of heb je een vraag over adverteren op Instagram? Intelligent Online voorziet je graag van advies. Heb je naast het runnen van je onderneming weinig tijd om je bezig te houden met social media marketing? Je kunt er ook voor kiezen om je gehele social media uit te besteden aan Intelligent Online. Wij nemen deze last graag van je schouders! Heb je interesse in een samenwerking? Bel ons gerust eens op of stuur ons een mailtje.

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?