Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.
Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

    De 5 beste biedstrategieën voor Google Ads

    Sinds de komst van de flexibele biedstrategieën in Google Ads zijn er eindeloos veel mogelijkheden op het terrein van de biedingen. Voor de optimale opbrengst van jouw reclame campagnes bij het adverteren op Google is het dus enorm belangrijk om te bedenken welke biedstrategie jij gaat inzetten voor jouw website. Hoe maak je hierbij de juiste keuze?

    Twee factoren spelen hierbij een belangrijke rol. Zo is in de eerste plaats het doel van je online campagne van belang. Richt de advertentie zich op meer klikken, weergaven of conversies? Het netwerk (Search of Display) dat je hierbij gebruikt is in de tweede plaats van belang. Zo zijn CPM-biedingen (Cost per mille, oftewel het bedrag dat je betaalt per 1000 biedingen) alleen aanwezig op het Display netwerk. Andere voorbeelden zijn CPC (kosten per klik) en CPA (kosten per acquisitie, oftewel de kosten per conversie). Hiernaast is het dus ook een optie om gebruik te maken van flexibele biedstrategieën. In dit artikel lees je hoe je deze handige strategieën kunt inzetten.

    Wat houden flexibele biedstrategieën in?

    Kort gezegd kun je met flexibele biedstrategieën automatisch bieden waar, wanneer en hoe je maar wilt. Deze strategieën kun je daarnaast niet alleen gebruiken bij online reclame campagnes, maar ook bij zoekwoorden of advertentiegroepen. De flexibele biedstrategieën pas je toen door in Google Ads te gaan naar “Gedeelde bibliotheek”, in het zijmenu linksonder.

    Vijf soorten flexibele biedstrategieën

    Als je gebruik wilt maken van flexibele biedstrategieën om hoger in Google te komen, heb je de keuze uit vijf verschillende soorten flexibele biedstrategieën.

    1. Enhanced CPC

    De eerste vorm van een flexibele biedstrategie is de enhanced CPC, oftewel de verbeterde CPC. In dit geval verhoogt of verlaagt Google Ads automatisch de biedingen aan de hand van de waarschijnlijkheid dat de klik een conversie opbrengt. De stijging van de kosten per klik kunnen oplopen tot 30 procent, terwijl een daling van de prijs wel 100 procent kan zijn. Je kunt de verbeterde CPC zowel gebruiken bij reclame campagnes als bij advertentiegroepen. Als de focus van jouw website ligt bij het binnenhalen van een zo hoog mogelijk aantal conversies, maar je toch enige regie wilt houden over de biedingen, is dit een interessante optie. Doordat de verbeterde CPC daarnaast te gebruiken is bij advertentiegroepen, is het ook mogelijk om de automatische biedingen slechts toe te passen bij de best presterende advertentiegroepen.

    Bid strategieën

    2. Locatie aanpassen van de doelzoekpagina

    Bij deze flexibele biedstrategie worden de biedingen automatisch gewijzigd voor een toppositie van je advertentie of om ervoor te zorgen dat jouw advertentie op de eerste pagina beland bij de zoekresultaten in Google. Deze strategie is met name interessant als je bij merkgerelateerde zoekwoorden verzekerd wilt zijn van een toppositie. Om ervoor te zorgen dat je nog enige regie houdt over het budget, is het wel van belang om een maximaal bod voor de kosten per klik vast te stellen.

    Zorg er daarnaast ook voor dat de biedingen die direct verhoogd worden als er een bepaald budget voorhanden is. Je wilt immers niet dat je budget nog eerder op is. Dit stel je in bij de geavanceerde opties. Kies er verder ook voor dat je geen biedingen verhoogt voor zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore (minder dan 4). Je betaalt hierdoor veel meer dan bij zoekwoorden met een betere kwaliteitsscore.

    3. Maak gebruik van de Doel CPA.

    Met deze flexibele biedstrategie stel je automatisch biedingen vast aan de hand van de gemiddelde CPA-doelstelling. Het doel is namelijk om een zo hoog mogelijk aantal conversies te bereiken. Deze biedstrategie is ideaal voor lead-campagnes en als je precies weet wat het maximale bedrag per kosten per conversie mag bedragen.

    Deze flexibele biedstratie is zowel mogelijk bij online campagnes als bij advertentiegroepen. Daardoor zijn er ook meerdere doel CPA’s mogelijk binnen een campagne. Als je bijvoorbeeld uiteenlopende marges hebt voor producten binnen een campagne, is het gebruik van diverse doel CPA’s geen probleem. Voor het gebruiken van een doel CPA is wel van belang dat er minstens 15 conversies in de afgelopen 30 dagen hebben plaatsgevonden. Deze flexibele biedstrategie werkt optimaal bij vrij stabiele advertentiegroepen en campagnes.

    4. Het maximaliseren van het aantal klikken

    Deze flexibele biedstrategie heeft tot doel om zoveel mogelijk klikken binnen het beschikbare budget te bereiken. Deze methode is niet alleen mogelijk bij campagnes, maar ook bij zoekwoorden en advertentiegroepen. Als je zoveel mogelijk internetverkeer naar je website wilt genereren met een beperkt budget, is deze strategie een uitstekend middel. Bovendien is het met deze flexibele variant ook mogelijk om specifieke zoekwoorden of advertentiegroepen te laten zorgen voor extra verkeer. Dit werkt zowel voor zoekwoorden en advertentiegroepen in één campagne als voor meerdere campagnes.

    5. ROAS: Biedstrategie voor de optimale ROI

    ROAS, dat staat voor Return on Ad Spend, is een perfecte biedstrategie om de opbrengsten van de website te verbeteren. Met deze flexibele biedstrategie pas je biedingen automatisch aan om de beste ROI te bereiken. Als je bijvoorbeeld voor iedere euro die je spendeert aan Google Ads 4 euro wilt terug verdienen, is je doel ROAS 400 procent. Voor het vaststellen van de juiste doel-ROAS is het van belang om de data uit je website geschiedenis te onderzoeken voor campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden. Neem hiervoor de Kosten en de Conversiewaarde van de afgelopen 30 dagen en vermenigvuldig dit met 100 procent.

    De doel-ROAS strategie is vooral aan te raden voor online marketeers met uiteenlopende margeverschillen per product dat ze aanbieden op hun website. Google Ads houdt namelijk met deze flexibele strategie rekening met de diverse conversiewaardes. Google Ads biedt bijvoorbeeld meer voor conversies met een hoge conversiewaarde, en een lager bedrag voor conversies met een conversiewaarde die minder is. Stel de ROAS echter niet te hoog vast, aangezien dit het aantal conversies kan verminderen. Net als bij de doel CPA geldt dat een stabielere conversieratio zorgt voor een optimaal resultaat.

    Om gebruik te maken van een doel-ROAS is wel van belang dat je de conversiewaarden instelt. Ook dienen de campagnes en advertentiegroepen in de laatste 30 dagen in elk geval 30 conversies hebben bereikt.

    Hoe stel je de flexibele biedstrategie in?

    De bovengenoemde flexibele biedstrategieën stel je eenvoudig in via de Gedeelde bibliotheek in Google Ads. Selecteer +Biedstrategie en kies een van de flexibele biedstrategie soorten. Daarna stel je de voorwaarden voor een bepaalde strategie vast. Klik achtereenvolgens op Campagnes en Instellingen om een bepaalde biedstrategie voor een campagne vast te stellen. Voor flexibele biedstrategieën op zoekwoorden of advertentiegroepen, selecteer je het tabblad Zoekwoorden of Advertentiegroepen. Daarna kies je de strategie die je wilt toepassen en klik je op “Flexibele biedstrategie gebruiken”.

    Het aanpassen of verwijderen van een flexibele biedstrategie

    Het aanpassen van een flexibele biedstrategie gaat zeer gemakkelijk. Je onderneemt dezelfde stappen als bij het instellen van een biedstrategie. Bij het verwijderen van de flexibele biedstrategie dien je wel eerst een andere strategie toe te passen. Je moet namelijk een bepaalde biedstrategie hebben als je een campagne opzet.

    Zodra een campagne, zoekwoord of advertentiegroep over een bepaalde biedstrategie beschikt, kun je niet via Google Ads Editor de biedingen beheren. Wel is het mogelijk om te kijken of de biedstrategieën live functioneren voor bepaalde zoekwoorden of advertentiegroepen. Daarvoor ga je achtereenvolgens naar Kolommen, Kenmerken en Type Biedstrategie. In de extra kolom ontvang je een gemakkelijk overzicht over welke vorm van biedstrategie er op dat moment actief is. Als je hebt gekozen voor handmatig CPC-bieden, is het gedeelte van CPC grijs gekleurd. Zodra een biedstrategie actief in de weer is, zie je de CPC dikgedrukt.

    Het is ook een optie om een filter in te stellen, zodat je op de naam van een flexibele biedstrategie, de bron (zoekwoord, advertentiegroep of campagne) of het type kan filteren. Op deze manier kun je de resultaten en de daarvoor benodigde kosten goed controleren. Google Ads houdt zich namelijk niet bezig met factoren als trackingsproblemen of seizoensinvloeden.

    Selecteer een interessante flexibele biedstrategie, bekijk of het voor jouw website voordeel brengt en onderzoek het voor je campagnes. Ben je benieuwd wat flexibele biedstrategieën voor jouw marketing campagnes kan betekenen? Neem dan contact op met Intelligent Online. Samen met jou tillen we je online advertenties naar een hoger niveau!

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?