De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Alles wat je moet weten over de Google Ads kwaliteitsscore

Om Google AdWords winstgevend toe te passen is het van groot belang om je kwaliteitsscore onder handen te nemen. Adverteerders met een hoge kwaliteitsscore worden namelijk beloond met lagere advertentiekosten en ontvangen daarnaast een betere SEO score. Wat wil je nog meer? Op deze pagina vertellen we wat de kwaliteitsscore van Google Ads precies inhoudt en waar je je kwaliteitsscore kunt vinden. Ook doen onze Google Ads specialisten een boekje open over de verschillende manieren waarop je je kwaliteitsscore kunt verbeteren.

Kwaliteitsscore bij Google Ads

Wat is de kwaliteitsscore Google Ads?

Google heeft één doel: internetgebruikers voorzien van informatie. Deze informatie moet echter wel van goede kwaliteit zijn. Om die reden wordt de kwaliteit van elke advertentie in je Google Ads account beoordeeld met een getal tussen 1 en 10. Hoe relevanter je advertentie, hoe hoger de kwaliteitsscore. Heb je een hoge kwaliteitsscore ontvangen? Een hoge score is niet alleen een mooi compliment, maar geeft je ook nog eens een aantal voordelen ten opzichte van je concurrentie.

  • Allereerst heeft een hoge kwaliteitsscore een positief effect op je SEO ranking: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat je op de eerste zoekpagina van Google komt te staan.
  • Ten tweede is een hoge kwaliteitsscore goed voor je portemonnee. Google beloont gebruikers met een hoge kwaliteitsscore namelijk met een lager ‘cost per click’-tarief. Een goede kwaliteitsscore kan je dus heel wat geld schelen!

Welke factoren zijn van invloed op je kwaliteitsscore?

Om je kwaliteitsscore te bepalen, kijkt Google Ads naar een aantal factoren.

  • De verwachte doorklikratio van de advertentie. Hoe waarschijnlijk is het dat er op je advertentie zal worden geklikt? Hoe hoger de kans dat er op je advertentie wordt geklikt, hoe hoger je kwaliteitsscore. Hierbij kijkt Google onder andere naar de prestaties van je zoekwoorden in het verleden.
  • De relevantie van je advertentie. Hoe aantrekkelijk je advertentie ook is, je advertentie moet wel passen bij de zoekwoorden die je gebruikt. Als jij adverteert op het zoekwoord ‘witte sneakers’ maar vervolgens een advertentie plaatst over laarzen, zal dat dan ook leiden tot een lagere kwaliteitsscore.
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina. Bij het beoordelen van de kwaliteit van je advertentie kijkt Google niet alleen naar de kwaliteit van de advertentie, maar ook naar de kwaliteit van de pagina waarop men terechtkomt als er op de advertentie wordt geklikt. Dat klinkt misschien logisch, maar we zien in de praktijk dat hier vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Zo worden advertenties bijvoorbeeld vaak aan de homepagina gelinkt. Dat raden we niet aan: als een bezoeker op een advertentie van een bepaalt product klikt, dan verwacht hij of zij dit specifieke product te zien. Het is dan niet erg klantvriendelijk als hij of zij zelf je hele website moet afzoeken naar het gewenste product. Hierdoor kun je dan ook veel conversies mislopen.

kwaliteitsscore factoren

Waar vind je je kwaliteitsscore AdWords?

Ben je je kwaliteitsscore nog nooit tegengekomen? Dat kan. De kwaliteitsscore is bij de standaardinstellingen van Google Ads namelijk niet zichtbaar. Onze Google AdWords experts leggen je uit hoe je je kwaliteitsscore kunt inzien.

  • Stap 1. Log in in je Google Ads account.
  • Stap 2. Navigeer naar de campagne waarvan je de kwaliteitsscore wilt zien.
  • Stap 3. Klik op het tabblad ‘Zoekwoorden’.
  • Stap 4. Klik bovenin op de knop ‘Kolommen’ en vervolgens in het linkermenu op ‘Kenmerken’.
  • Stap 5. Zoek in de lijst naar ‘Kw. score’ of ‘Kwaliteitsscore’ en klik op ‘Toevoegen’.
  • Stap 6. Klik op ‘Toepassen’.

Onze tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore Google Ads

 

  1. Neem je bestemmingspagina’s onder handen

We gaven eerder al aan dat er vaak veel ruimte voor verbetering is op het gebied van bestemmingspagina’s. Deze pagina’s worden namelijk vaak over het hoofd gezien. Ga je bestemmingspagina’s dus eens kritisch langs en maak aanpassingen waar nodig.

  1. Verhoog je doorklikratio

Wordt er niet veel op je advertenties geklikt? Tijd om je advertenties een metamorfose te geven! Wij helpen je alvast op weg.

  • Vergelijk je best en minst presterende advertenties met elkaar. Wat is het verschil tussen deze advertenties? Pas op basis hiervan je minst presterende advertenties aan en hou hun effectiviteit in de gaten.
  • Om ervoor te kunnen zorgen dat je doelgroep op je advertenties gaat klikken, zul je je doelgroep eerst (beter) moeten leren kennen. Wat vindt je doelgroep wel en niet aantrekkelijk? Op welke manier wordt je doelgroep het liefst aangesproken en welke middelen kun je hier het beste voor gebruiken? Gebruik deze informatie om je advertenties aan te passen.
  • Neem ook eens je zoekwoorden onder de loep. Passen deze zoekwoorden goed bij je advertentie? Worden deze zoekwoorden vaak door je doelgroep gebruikt?
  • Vind je het lastig om een pakkende advertentietekst te schrijven? Misschien is het inschakelen van een copywriter dan het overwegen waard.

Wat is CTR?

  1. Houd het overzicht met een goede accountstructuur

Om efficiënt te kunnen werken, is het van groot belang om het overzicht te houden. Dit doe je door je Google Ads account op een duidelijke en georganiseerde manier in te richten. We raden je aan om hiervoor gebruik te maken van advertentiegroepen. Stel dat je een kledingwebshop hebt. In dat geval kun je bijvoorbeeld voor elke productcategorie (bijvoorbeeld ‘jurken’, ‘broeken’ en ‘overhemden’) een aparte campagne creëren. Deze campagnes verdeel je vervolgens weer in advertentiegroepen, waarbij elke advertentiegroep ziet op één productsoort binnen die categorie (bijvoorbeeld ‘cocktailjurken’, ‘zakelijke jurken’ en ‘feestjurken’).

Google Ads campagne

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?