De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Onze tips & tricks voor het maken van een social media kalender

Als onderneming kun je vandaag de dag niet meer zonder social media: platformen als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn maken het steeds makkelijker om je doelgroep op een eenvoudige, snelle én persoonlijke manier te bereiken. Op deze manier kun je je potentiële klanten informeren over je nieuwste producten of diensten, vragen beantwoorden en je doelgroep beter leren kennen. Het is echter erg tijdrovend. Om nieuwe volgers aan te trekken (en je huidige volgers te behouden), is het namelijk belangrijk om met enige regelmaat te posten – en het creëren van originele content is best lastig. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Misschien is een social media content kalender dan wel wat voor jou. Op deze pagina leggen we je uit wat een social media kalender precies is en hoe je zo’n kalender maakt. Lees je mee?

Wat is een social media kalender eigenlijk?

Een social media kalender (ook wel een social media content kalender of social media content plan genoemd) is een kalender waarin je opneemt welke content je op welk account en op welke dag gaat delen. Dit heeft diverse voordelen.

  • Door je content voor een langere tijd vooruit te plannen, kun je goed naar belangrijke evenementen toewerken. Stel bijvoorbeeld dat je in november een nieuw product lanceert. In dat geval kun je er met een social media content kalender voor zorgen dat je al in – bijvoorbeeld – september begint met het promoten van dit product. Op deze manier zorg je ervoor dat je hele klantenkring op de hoogte is van de lancering. Dit komt ook van pas als er een sale of aanbieding gepland staat. Ook kun je op deze manier goed inspelen op feestdagen als kerst of Moederdag.
  • Het maken van een social media kalender kost natuurlijk tijd, maar hier krijg je een hoop voor terug. Doordat je het onderwerp van je post al een tijd geleden hebt uitgedacht, hoef je dit later alleen nog maar uit te werken. Hierdoor kun je een stuk relaxter aan de slag. Dat is niet alleen goed voor je gemoedsrust, maar ook voor de kwaliteit van je posts: op deze manier voorkom je dat je een paar minuten voor de deadline in paniek een slordige post vol spelfouten de wereld in stuurt.

Het maken van een social media kalender in 5 eenvoudige stappen

Lijkt een social media content plan je wel wat? De social media specialisten van Intelligent Online leggen je uit hoe je dit het beste aan kunt pakken.

social media planner

Stap 1: maak een lijst van de content die je wilt gaan maken

Alvorens je social media content in je kalender kunt zetten, moet je eerst bedenken welke soort content je (ongeveer) wilt gaan maken. Het is dan ook raadzaam om eerst een lijst te maken van de content die je graag op je social media kanalen wilt gaan zien. Bij het maken van deze lijst is het belangrijk om rekening te houden met geplande lanceringen, evenementen en aanbiedingen. Ook is het raadzaam om je content af te stemmen op de tijd van het jaar. Zo ligt het als kledingwebshop natuurlijk meer voor de hand om in de zomer over badkleding te posten dan in februari.

Stap 2: verdeel de geplande content in categorieën

Om het overzicht te bewaren, is het raadzaam om de posts te verdelen in verschillende categorieën. Zo kun je je posts bijvoorbeeld indelen op basis van het type content (bijvoorbeeld tekstberichten, afbeeldingen, video’s, polls et cetera). Ook kun je de posts verdelen op basis van het onderwerp van de post (bijvoorbeeld de promotie van een bepaald artikel, het bieden van entertainment, het bieden van waardevolle informatie enzovoorts). Op deze manier kun je makkelijk zien voor welke categorieën je nog posts nodig hebt, en voor welke categorieën je inmiddels wel genoeg ideeën hebt verzameld.

Stap 3: verdeel de geplande content over je kanalensocial media kanalen

Tijd om de social media content kalender in te vullen! Het is hierbij belangrijk om de content goed te verdelen over je social media accounts. Als je bedrijf op Facebook meer volgers heeft dan op Instagram, is het misschien aantrekkelijk om vooral op Facebook te posten. Dit raden we echter niet aan. Je Instagram volgers zullen je namelijk niet allemaal tevens op Facebook volgen. Als je alleen op Facebook zou posten, zouden de Instagram volgers dus niet goed geïnformeerd worden. Ook is de kans in dat geval klein dat je Instagram account zal gaan groeien.

Stap 4: verdeel de geplande content over de komende maanden

Ook is het natuurlijk belangrijk om de social media content over de komende weken of maanden te verdelen. Het is belangrijk om hierbij twee dingen in je achterhoofd te houden: regelmaat en variatie. Als je je account niet regelmatig update en/of altijd dezelfde soort content post, zal je dit volgers kosten. Op het gebied van variatie komen de categorieën die je eerder gecreëerd hebt goed van pas. Met deze categorieën kun je namelijk in één oog opslag zien of de content in een bepaalde week of maand veelzijdig genoeg is, of dat je per ongeluk allemaal soortgelijke posts hebt ingepland. Houd in je planning overigens wel voldoende ruimte over voor flexibiliteit. Op deze manier geef je jezelf de mogelijkheid om in te springen op trends of gebeurtenissen die op het moment van publicatie spelen.

Stap 5: plan voldoende tijd in voor het uitvoeren van je social media strategie

Een social media kalender is ontzettend handig, maar met enkel een kalender ben je er natuurlijk nog niet – de social media content moet immers ook nog gemaakt en gepubliceerd worden! Dit kan heel wat tijd kosten. Zorg er daarom voor dat je hier voldoende tijd voor vrijmaakt. Wees ook niet bang om hulp te vragen. Zo kan een videomaker je bijvoorbeeld helpen met het creëren van een promotievideo, en kan een copywriter aantrekkelijke tekstberichten voor je opstellen.

Wij helpen je graag

Bij social media marketing komt heel wat kijken. Welke social media kanalen kun je het best gebruiken? Hoe creëer je interactie met je doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat je volgers doorklikken naar je website, en daar uiteindelijk tot conversie overgaan? De social media experts van Intelligent Online helpen je graag met deze vragen. Neem gerust contact met ons op!

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?