Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.
Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

    Top 10 trends voor e-commerce op het gebied van SEO

    Ecommerce Trends Webshops

    Dit zijn de top 10 trends voor e-commerce op het gebied van SEO. Waarom zijn wij specifiek aan het trendwatchen voor e-commerce? Dat heeft alles te maken met het feit dat e-commerce websites net wat anders in elkaar steken dan andere websites en dat er op meerdere gebieden specifieke SEO-technieken gebruikt kunnen worden. Natuurlijk gelden veel algemene regels ook voor webshops, maar dit zijn tien gebieden waar je specifieke aandacht aan kunt besteden.

    1. Laat je producten tot leven komen

    Een van de grootste uitdagingen die er voor e-commerce websites ook vandaag de dag zijn, is om het gevoel van je producten op klanten over te brengen. Hoewel e-commerce tal van voordelen kent ten opzichte van traditionele retail, is het lastiger om te zorgen voor een goede experience van je producten.

    Video kan hier bijzonder veel toevoegen. Niet alleen voor de beleving van je klanten, maar ook voor SEO wordt video nog steeds belangrijker. Maak je gebruik van productfoto’s (dit doe je natuurlijk), overweeg dan ook om te investeren in productvideo’s. Het is misschien een (te) grote investering om dit direct voor alle producten te doen, maar je kunt gerust een pilot starten met enkele producten. Je ziet snel genoeg wat dit kan doen.

    2. Social selling

    Social selling draait om storytelling. Dat is niet slechts een catchy zin, maar de waarheid. Waarom breng je jouw producten nog niet op social media onder aandacht? Of je dit nu doet met directe sales, of met inspiratie: beide manieren zijn waardevol. Op social platforms kun je een goed verhaal kwijt over je producten. Je hebt meer mogelijkheden om te variëren in stijl en tone of voice dan op je productpagina’s.

    Social selling

    3. Maak van snelheid je belofte

    Hoe kun je je nog onderscheiden van de concurrentie? Wat dacht je door het hanteren van snellere levertijden? Same day delivery is een echte trend aan het worden. Het kan voor je klanten een doorslaggevende factor zijn. In het bijzonder wanneer je concurrent dezelfde producten verkoopt en dit product dezelfde prijs heeft.

    Same day delivery zorgt natuurlijk niet direct voor een betere SEO, maar draagt indirect wel bij. Vergeet namelijk niet: de prestaties van je SEO zijn voor een groot deel afhankelijk van het gedrag van bezoekers op jouw site.

    4. Zijn je producten goed vindbaar in voice search?

    Wie nu investeert in voice search, wordt misschien nog gezien als een voorloper. Toch doe je er verstandig aan om je nu al voor te bereiden op de toekomst. Je ziet dit punt nog niet terug in alle lijstjes van trends voor e-commerce met betrekking tot SEO. Daarom nemen wij ‘m juist mee.

    Je structuur optimaliseren voor voice search kan je zeer veel voordeel opleveren. Mensen zoeken op een andere manier met spraakbesturing. De zoekopdrachten zijn veel directer en er wordt natuurlijk niet gebruikgemaakt van een navigatiemenu. Met andere woorden: wanneer je jouw structuur zo voor elkaar hebt dat jouw producten direct gevonden kunnen worden bij spraakgestuurde zoekopdrachten, heb je spreekwoordelijk goud in handen.

    Voice search Google

    5. Ook bij e-commerce: mobile first

    Mobiele devices mogen voor e-commerce dan nog niet zo massaal gebruikt worden als voor regulier browsen: de opkomst is niet meer te stoppen. Zeker nu webshops steeds beter geoptimaliseerd worden voor mobiel en mobiel betalen ontzettend makkelijk is, hanteren steeds meer webshops een mobile first strategie. Het is op z’n minst aan te raden om eerst op mobiel werking en wijzigingen te testen.

    Mobile first website

    6. Persoonlijke shop suggesties

    Wat is de grootste ergernis van mensen in winkels? Vraag het en velen zullen antwoorden: niet kunnen vinden wat ik zoek. Eindeloos zoeken tussen talloze items is niet fijn. Hetzelfde geldt voor e-commerce. Maar je kent je klant (wanneer deze een account heeft): waarom zou je daar niet op inspelen? Met persoonlijke shop suggesties kun je jouw conversie serieus verhogen. Laat de klant niet zoeken naar de juiste producten; breng deze naar hem of haar toe.

    7. Minimaliseer hinder (houd het clean en snel)

    E-commerce websites zijn gebaat bij een snelle laadtijd, net als reguliere websites. Voor webshops kan dat een extra uitdaging vormen, want er moet veel in worden geladen. Investeer daarom ook zwaar in het verhogen van je snelheid, wanneer je vermoedt dat dit een probleem is. Een langzaam werkende webshop zal niet gewaardeerd worden door je bezoekers en is funest voor je SEO. Houdt je shop zo clean mogelijk: uiteindelijk draait het om de beleving van de producten en wil je klant zo snel en eenvoudig mogelijk een goede aankoop doen.

    8. Betaalopties

    Hoe meer betaalopties, hoe beter. Ook hier wordt niet altijd aan gedacht bij trends voor e-commerce op het gebied van SEO. Toch zien wij dit als cruciaal. Waarom? Stel je voor dat je een koper niet goed informeert over de betaalopties of simpelweg te weinig opties aanbiedt. Op het moment dat je potentiële klant op het punt staat om af te rekenen, ziet hij/zij dat de geprefereerde betaalmethode niet mogelijk is. Veel mensen zullen dan afhaken. Dat betekent een site-exit of een app-close zonder conversie, en dat is niet bevorderlijk voor je SEO.

    Betaalopties webshop

    9. Geen app? Laat je webshop voelen als een app

    Het is niet voor elke ondernemer of elk bedrijf te doen om een app te laten maken. Maar: je klanten zijn gek op apps. Kijk naar de mogelijkheden om jouw e-commerce platform te maken als een PWA: een “Progressive Web App”. Dit is een webshop die niet alleen voelt als een app, maar ook een groot gedeelte van de functionaliteiten kent, zelfs op desktop. Het zal leiden tot langere en betere sessies en een grotere bezoekersloyaliteit.

    10. Maak het interessant

    We hebben benadrukt dat het belangrijk is om je webshop clean en snel te houden. Dit betekent echter niet dat je niet kunt proberen om de beleving van je bezoekers te versterken. Maak van kopen dan ook een beleving. Inspiratie is het toverwoord. Verkoop je kleding? Laat zien hoe deze gedragen wordt. Verkoop je interieur-accessoires? Voeg Pinterestwaardige foto’s toe: mensen houden van beleving. Kopen draait om emotie, dus zorg ervoor dat klanten geraakt worden door wat je hen te bieden hebt.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?