De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is content marketing? Een uitgebreide beginnershandleiding

Je kent het wel – je klikt op een leuke YouTube video en je krijgt wéér die ene reclame over wasverzachter, huidverzorging of zonvakanties te zien. Je hebt het reclamespotje inmiddels al zo vaak gezien dat je het bijna uit je hoofd kent. Argh! Reclamefilmpjes kunnen veel naamsbekendheid en nieuwe klanten opleveren, maar als je doelgroep deze filmpjes te vaak zien, kan het ook het tegenovergestelde effect opleveren. Je doelgroep kan je reclames dan als ‘pushy’ gaan zien. Dat geldt overigens niet alleen voor reclamespotjes, maar bijvoorbeeld ook voor andere typen beeldadvertenties en radioreclames. Ben je op zoek naar een manier van adverteren die minder opdringerig overkomt? In dat geval is content marketing misschien wel wat voor jou. Op deze pagina leggen we je uit wat content marketing is en zetten we de belangrijkste beginselen voor je op een rij.

 

Wat is content marketing?

Wat is content marketing nu eigenlijk? Bij content marketing biedt je, bijvoorbeeld via je website, content aan die voor jouw doelgroep relevant is. Het kan hierbij gaan om tekstuele content (bijvoorbeeld via een blog of een nieuwsbrief), maar je zou bijvoorbeeld ook video’s kunnen gebruiken of zelfs informatiebijeenkomsten kunnen organiseren. Stel bijvoorbeeld dat je een juridisch adviesbureau hebt. In dat geval zou je je doelgroep bijvoorbeeld in laagdrempelige, toegankelijke blogartikelen kunnen informeren over de ins en outs van het consumentenrecht. Ook zou je je doelgroep bijvoorbeeld kunnen vertellen hoe je aangifte doet en waar je op moet letten bij het sluiten van een huurovereenkomst. Door je doelgroep te informeren over juridische kwesties, help je je doelgroep met hun juridische problemen en zorg je ervoor dat zij jou als autoriteit gaan zien. Hierdoor trek je nieuwe klanten aan en bindt je ze aan je onderneming.

 

wat is content marketing

 

Wat is het verschil tussen content marketing en inbound marketing

Content marketing wordt vaak in één adem genoemd met inbound marketing. Toch is dit niet helemaal hetzelfde. Inbound marketing en content marketing gaan allebei om het aanbieden van voor de doelgroep waardevolle content. Dit gebeurt bij deze twee marketingvormen echter op een andere manier. Bij inbound marketing gaat het voornamelijk om de online aanwezigheid van je bedrijf: de content wordt aangeboden op je website en op je social media, en soms tevens op fora en andere online communities. SEO optimalisatie speelt hierbij een grote rol: je doelgroep kan je content immers alleen lezen of bekijken als ze je weten te vinden. Bij content marketing is dit slechts een deel van het verhaal: bij deze vorm van marketing kunnen er ook offline middelen worden ingezet.

 

 

De grondbeginselen van content marketing

 

  1. Je doelgroep staat centraal

Of je je nu richt op content marketing B2B of B2C – bij content marketing draait het volledig om je doelgroep. Het gaat er niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat je doelgroep wilt horen. Dit kan het best worden uitgelegd aan de hand van het voornoemde voorbeeld. Stel dat je tijdelijk korting geeft op juridisch advies. Als je gebruik zou maken van push marketing, zou je deze actie bijvoorbeeld kunnen promoten door posters op te hangen met ‘20% korting op juridisch advies’. Content marketing pakt dit anders aan. Bij deze vorm van marketing biedt je content aan die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. In dit voorbeeld is dit de content marketing blog over juridische kwesties. Het uiteindelijk doel van deze content is dat de lezers van deze artikelen door zullen klikken naar je website en daar de actie zullen zien. Doordat je doelgroep jouw als autoriteit ziet, is de kans groot dat ze tot conversie over zullen gaan.

  1. Lever content op maat

Een doelgroep is natuurlijk niet homogeen – niet iedereen uit je doelgroep is op zoek naar hetzelfde type content, en niet iedereen bevindt zich in dezelfde fase van zijn of haar customer journey. Om ervoor te zorgen dat je je hele doelgroep bereikt is het dan ook belangrijk om verschillende soorten content aan te bieden.

  1. Met content marketing investeer je in de toekomst

Houd er rekening mee dat je bij content marketing voornamelijk een langetermijnrelatie aangaat met je doelgroep. De meeste mensen zullen je immers niet van de ene op de andere dag als autoriteit in jouw vakgebied gaan zien. Als deze binding er eenmaal is, zul je hier echter lang de vruchten van blijven plukken – mits deze relatie goed wordt onderhouden.

  1. Wees niet bang om om hulp te vragen

Content marketing gaat om het produceren van content die je doelgroep informeert of amuseert. Dit betekent dat de content van hoge kwaliteit moet zijn. Helaas is echter niet iedereen gezegend met een vlotte pen of bijvoorbeeld het talent om goede video’s te maken. Merk je dat je het lastig vindt om hoogwaardige content te produceren? Overweeg dan een professional in te schakelen, zoals bijvoorbeeld een copywriter of een video producer.

 

Het uitbesteden van content marketing

(Online) content marketing kan heel wat tijd en inspanning kosten. Kom je hier, naast het runnen van je onderneming, niet of nauwelijks aan toe? In dat geval is het wellicht een goed idee om je content marketing uit te besteden. Lijkt dat je wel wat? Intelligent Online helpt je graag met het ontwikkelen en uitvoeren van een passende content marketingstrategie. Je kunt bij ons overigens niet alleen terecht voor advies over content marketing – we helpen je bijvoorbeeld ook graag bij het optimaliseren van je SEO score en je Google AdWords advertenties.

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?