De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De betekenis van de term ‘404 error’

Het is je vast wel eens overkomen – je typt een internetadres in of klikt op een link, en er komt plots een wit scherm met ‘error 404 not found’, ‘http fout 404 niet gevonden’ of een soortgelijke foutmelding in beeld. De 404 melding komt ontzettend vaak voor, maar wat betekent dit eigenlijk? Als er een 404 error in beeld verschijnt, betekent dat dat de pagina die je probeerde te bezoeken niet kan worden gevonden of niet (langer) bestaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij zetten de mogelijke oorzaken van de foutcode 404 op een rijtje. Ook vertellen we je hoe je als websitebezoeker en websitebeheerder het best met deze foutcode om kunt gaan.

Wat is een 404 error?

 

De mogelijke oorzaken van een foutcode 404

Een 404 foutcode kan verschillende oorzaken hebben. Wij hebben een lijst gemaakt van de meest voorkomende oorzaken.

  • De meest voorkomende oorzaak van een 404 error is het verwijderen of verplaatsen van webpagina’s. Als je een link naar een bepaalde webpagina plaatst en deze webpagina vervolgens verwijdert of naar een andere pagina verplaatst, leidt het klikken op de link tot een 404 melding. Als je een webpagina verwijdert of verplaatst, is het dus belangrijk om alle bijbehorende links te verwijderen of aan te passen.
  • Een 404 error kan ook worden veroorzaakt doordat de pagina die men probeert te bezoeken niet bestaat. Stel dat je in een advertentie een link naar je contactpagina wil plaatsen. De URL van deze contactpagina is www.ditiseenvoorbeeld.nl/contact, maar in plaats daarvan typ je www.ditiseenvoorbeeld.nl/contract. Aangezien deze pagina niet bestaat, krijgen bezoekers een 404 melding te zien als ze op deze link klikken. Controleer je links dus altijd op typfouten! Dit probleem kan zich echter ook voordoen wanneer een bezoeker je URL zelf in de adresbalk intypt en daarbij een fout maakt. Dit kun je als websitebeheerder helaas niet voorkomen.
  • Een 404 kan zich ten slotte voordoen wanneer de server die verantwoordelijk is voor de website (tijdelijk) niet werkt, of wanneer de verbinding met deze server is verbroken. Het is dus belangrijk om voor een betrouwbare server te kiezen. Storingen zijn helaas echter nooit helemaal te voorkomen. Het is daarom raadzaam om voor de zekerheid een aantrekkelijke 404 pagina aan te maken. Daarover vertellen we later meer!

Wat is duplicate content?

 

 

Wat kun je als websitebezoeker doen bij een 404 error?

Een 404 melding kan als websitebezoeker erg vervelend zijn, bijvoorbeeld wanneer de betreffende website een van de weinige websites is die een bepaald product of dienst aanbiedt of wanneer je op zoek bent naar zeer specifieke informatie die nergens anders te vinden is. Gelukkig betekent een 404 error niet altijd dat je de gezochte pagina niet kunt bezoeken – soms kan de gewenste webpagina alsnog worden opgeroepen. Wil je een website bezoeken maar krijg je een 404 foutmelding? Volg dan het volgende stappenplan.

  • Stap 1: laad de website opnieuw. Soms komt er een 404 code in beeld omdat de website niet goed werd geladen. De pagina vernieuwen kan hierbij helpen. Dit doe je door op de F5 toets te drukken of door op het ronde pijltje in of naast de adresbalk te klikken.
  • Stap 2: heeft het refreshen niet geholpen? Controleer dan of de URL klopt. Staan er spelfouten in? Staat er een slash (een schuine streep) op een rare plek of denk je juist dat er een extra slash zou moeten staan? Pas de URL aan en druk op enter. Helaas kun je deze methode alleen gebruiken bij ‘schone’ URL’s. Dit zijn korte URL’s zonder complexe code, afkortingen of lange reeksen van cijfers en letters.
  • Stap 3: krijg je nog steeds een error 404 melding in beeld? Het kan soms helpen om terug te gaan in de mapstructuur van de website. Stel dat je de webpagina www.voorbeeld.nl/dameskleding/jassen/winterjassen probeert te bezoeken, maar dat het intypen van deze URL een 404 error oplevert. In dat geval kan het helpen om een stapje terug te doen in de structuur van de website. Dit doe je door www.voorbeeld.nl/dameskleding/jassen in te typen. Als deze pagina laadt, kun je wellicht op deze pagina doorklikken naar de winterjassen. Krijg je opnieuw een error 404 melding? Doe dan nog een stapje terug en probeer naar www.voorbeeld.nl/dameskleding te surfen. Werkt ook dat niet? Ga dan naar stap 4.
  • Stap 4: soms is de pagina wel bereikbaar via een zoekmachine, zoals Google of Bing. Je kunt de pagina proberen te zoeken door de naam van de website en een aantal steekwoorden in te vullen. In het voorgenoemde voorbeeld zou je bijvoorbeeld kunnen zoeken op ‘voorbeeld.nl dames winterjassen of ‘voorbeeld.nl jassen dames.
  • Stap 5: heb je ook met de vorige methode geen succes? Het verwijderen van de cache en de cookies kan nog wel eens helpen. Dit kun je in de instellingen van je browser doen.
  • Stap 6: levert ook het verwijderen van de cache en de cookies niets op? In dat geval rest er helaas nog meer één mogelijkheid: contact opnemen met de website. De contactinformatie vindt je op de contactpagina of in het colofon van de website. Krijg je ook bij deze pagina’s een foutmelding? Je kunt proberen de website te contacteren door naar een bekend social mediaplatform te surfen en daar te zoeken op de naam van de website. Grote kans dat de website een account of bedrijfspagina heeft! In de praktijk zien we vaak dat websitebeheerders zich niet bewust zijn van de 404 foutmeldingen. Door een 404 error te melden, doe je de websitebeheerder dus een groot plezier!

De gevolgen van een 404 melding voor jou als websitebeheerder

Een 404 melding is niet alleen vervelend voor de websitebezoekers, maar ook voor de beheerder van de website. Een 404 foutcode zorgt er immers voor dat de content op je website niet (langer) zichtbaar is. Dit kan gevolgen hebben voor je bezoekersaantallen, je reputatie en je SEO score.

 

 

Een 404 foutcode kan een negatief effect hebben op je bezoekersaantallen en reputatie

Wat is jouw eerste reactie als je als bezoeker een 404 error te zien krijgt? Als je de website heel graag wilt bekijken, zal je wellicht gebruikmaken van de methodes die we hierboven uiteen hebben gezet. Als andere websites soortgelijke content aanbieden, zal je waarschijnlijk echter eerder geneigd zijn om naar een van deze websites te surfen. Dat kost immers minder tijd en moeite. Een 404 error kan dus tot lagere bezoekersaantallen leiden. Ook kan een 404 error gevolgen hebben voor je reputatie. Een website die niet goed werkt, komt namelijk minder betrouwbaar over dan een website waar technisch gezien niets op aan te merken is. Een 404 error kan je dus klanten kosten!

 

Een 404 error leidt tot lagere SEO score

Een 404 foutmelding wordt vaak in verband gebracht met SEO, maar wat is SEO eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiervan is sprake als een website opnieuw wordt ingericht om ervoor te zorgen dat deze website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines komt te staan. Hoe hoger de SEO ranking van een website, hoe beter de positie van die website in de lijst met zoekresultaten. Om te bepalen waar een website in de zoekresultaten komt te staan, maken zoekmachines gebruik van verschillende factoren. Het al dan niet bestaan van 404 errors is er daar één van. Als links op een website regelmatig tot 404 foutmeldingen leiden, is dat voor zoekmachines een teken dat de website niet goed wordt onderhouden. Deze website zal daardoor lager in de zoekresultaten worden getoond. In het ergste geval wordt de website helemaal niet meer getoond. Dit betekent dat de website helemaal niet meer vindbaar is via de zoekmachine – met alle gevolgen van dien.

 

Eerste hulp bij 404 meldingen

Een 404 foutmelding kan dus negatieve gevolgen hebben voor je onderneming. Niet alleen kan het ervoor zorgen dat je minder betrouwbaar overkomt, ook kan het leiden tot lagere bezoekersaantallen en een lagere SEO score. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de problemen rondom 404 meldingen op te lossen.

 

Spoor 404 meldingen zo snel mogelijk op

Staat er een link op je website die naar een 404 melding leidt? Je kunt de 404 melding eenvoudig weghalen door de link aan te passen of te verwijderen. Je kunt dit echter pas doen als je op de hoogte bent van de 404 error, en dat is nou juist het lastige – veel 404 errors vinden plaats zonder dat je dit in de gaten hebt. Gelukkig zijn er online diverse gratis tools beschikbaar die je laten zien of er 404 pagina’s op je website staan. Heb je je website bij Google geregistreerd? In dat geval is de Google Search Console een aanrader. Deze tool geeft niet alleen een overzicht van alle 404 pagina’s op je website, maar biedt tevens de mogelijkheid om deze errors meteen te corrigeren. Heb je geen Google account? Maak dan gebruik van de Dead Link Checker of de W3C Link Checker.

 

Verbeter de gebruikerservaring met een eigen 404 pagina

Hoe goed je ook oplet, 404 errors zijn nooit helemaal te voorkomen. Een 404 error kan immers ook worden veroorzaakt door een probleem met de server of doordat een andere partij naar jouw website linkt en daarbij een typefout maakt. Om die reden is het nuttig om een gepersonaliseerde 404 pagina aan te maken. Een 404 pagina is de pagina die in beeld verschijnt wanneer er sprake is van een 404 error. De meeste content management systemen genereren automatisch een 404 error pagina. Wij raden je echter aan om een eigen 404 pagina aan te maken. Een 404 pagina die bij de stijl van je website past geeft namelijk een professionele, betrouwbare indruk. Ook kan een ludieke, vrolijke boodschap ervoor zorgen dat de websitebezoeker toch nog even op je website wil rondkijken. Ten slotte heeft een eigen 404 error pagina als voordeel dat je de bezoeker met relevante links verder kunt helpen. Je kunt de bezoeker bijvoorbeeld verwijzen naar een pagina waarvan de content overeenkomt met die van de niet werkende webpagina.

 

Optimaliseer je website samen met de experts van Intelligent Online

Heb je ook wel eens last van 404 foutmeldingen? De SEO specialisten van Intelligent Online helpen je graag bij het voorkomen van deze vervelende errors en het aanmaken van een gepersonaliseerde 404 pagina. Ook met andere SEO gerelateerde zaken kunnen we je helpen, zoals SEO copywriting en SEO software. Wil je meer weten? Je kunt ons bereiken via 030-3070322 en [email protected] Ook ben je altijd van harte welkom bij ons online marketing bureau in Utrecht.

 

 

 

 

 

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?