De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is de betekenis van ‘alt tekst’?

Een alt tag (ook wel alt tekst of alt attribuut genoemd) is een HTML tag waarmee je aangeeft waar een afbeelding over gaat. Deze alt tekst verschijnt in beeld als de afbeelding om enigerlei reden niet kan worden geladen. Hierdoor weet de gebruiker wat voor afbeelding er eigenlijk had moeten staan.

 

Wat is een alt tekst?

 

 

De voordelen van het gebruik van een alt tekst

Een alt tekst informeert bezoekers dus over de inhoud van niet geladen afbeeldingen. Dat is echter niet het enige nut van een alt tekst: een alt tekst heeft tevens een positief effect op je SEO positie en vergroot de toegankelijkheid van je website.

 

Wat is een alt tekst?

 

 

Het belang van alt teksten voor SEO

De alt tag wordt niet alleen door bezoekers gebruikt, maar ook door zoekmachines. Zoekmachinespiders kunnen namelijk geen afbeeldingen ‘lezen’. Als je een blog schrijft over verschillende soorten pizza en daar een foto van een pizza calzone bij zet, weet de zoekmachine in beginsel niet dat er een pizza calzone op deze afbeelding staat. Door een alt tekst aan de foto toe te voegen, informeer je de zoekmachinespiders over de inhoud van de afbeelding. Hierdoor weten de zoekmachinespiders hoe ze je afbeelding moeten indexeren. Als in het bovenstaande voorbeeld een alt tag wordt toegevoegd, vergroot dit de kans dat de foto van de pizza calzone in de zoekresultaten van Google Images wordt getoond wanneer iemand op ‘pizza’ of ‘pizza calzone’ zoekt. Het toevoegen van een alt tekst zorgt dus als het ware voor de SEO optimalisatie van je afbeeldingen.

 

Een alt tekst vergroot je toegankelijkheid

Een alt tekst zorgt er tevens voor dat je website toegankelijk(er) wordt voor personen met een visuele beperking. Deze websitebezoekers kunnen gebruikmaken van speciale software die de webpagina voorleest. Door een alt tekst aan je afbeeldingen toe te voegen, zorg je ervoor dat deze software ook de afbeeldingen kan ‘lezen’. Zo hoeven deze bezoekers niets te missen.

 

Hoe voeg je een alt tekst aan een afbeelding toe?

Hoe je een alt tekst aanmaakt, is afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Wij hebben de meest gebruikte platformen voor je op een rijtje gezet.

 

Het gebruik van een alt tekst in WordPress

Het invullen van een alt tekst in WordPress is eenvoudig. Als je een afbeelding uploadt, zie je aan de rechterkant van het scherm een kolom met de details van de afbeelding. Hieronder vindt je een vakje voor de alt tekst. Kun je het niet vinden? Soms gebruikt WordPress niet de afgekorte term ‘alt tekst’ maar in plaats daarvan de volledige term ‘alternatieve tekst’.

 

Het gebruik van een alt tekst op LinkedIn

Ook op LinkedIn kun je een alt tekst toevoegen. Als je via je desktop een afbeelding uploadt, krijg je een voorbeeldweergave van de afbeelding te zien. In de rechterbovenhoek van deze afbeelding is een zwart vak zichtbaar, met daarin een wit potloodje en de tekst ‘alternatieve tekst toevoegen.’ Je raadt het al – je kunt de alt tekst invullen door op dit vakje te klikken. Let wel – op LinkedIn heb je slechts 120 tekens voor het schrijven van een alt tekst. Wees dus zo beknopt mogelijk!

 

Het gebruik van een alt tekst op Facebook

Een alt tekst toevoegen op Facebook werkt op een vergelijkbare manier. Als je via je desktop een afbeelding uploadt, verschijnt een voorbeeldvertoning van deze afbeelding onder het tekstvak. Op deze afbeelding staan drie kleine symbolen: een kruisje (om de afbeelding te verwijderen), een klein poppetje (om personen te taggen) en een potloodje (om de afbeelding te bewerken). Als je op het potloodje klikt, wordt er een nieuw scherm geopend. In de linker kolom van dit scherm staat een vergrootglas met de tekst ‘alternatieve tekst’. Als je op dit vergrootglas klikt, kun je een alt tekst invullen.

 

Het gebruik van een alt tekst op Instagram

Ook op Instagram kun je een alt tag toevoegen. Als je een foto uploadt, krijg je de mogelijkheid om een onderschrift te schrijven, personen te taggen en een locatie toe te voegen. Onderaan dit scherm staat in het grijs de tekst ‘geavanceerde instellingen’ (of ‘advanced settings’ in het Engels). Als je op deze tekst klik, kom je in een nieuw scherm. Onder het kopje ‘toegankelijkheid’ (of ‘accessibility’) kun je vervolgens een alt tekst invoeren.

 

Het gebruik van een alt tekst op Twitter

In dit rijtje van sociale mediaplatformen mag Twitter natuurlijk niet ontbreken! Als je op Twitter een foto uploadt, verschijnen er drie symbooltjes op de foto. Een kruisje (om de foto te verwijderen), een penseeltje (om de foto te bewerken) en een cirkel met daarin de tekst ‘+ALT’. Als je hierop klikt, kun je meteen een alt tekst toevoegen. Het toevoegen van een alt tekst is zowel mogelijk via de desktop website als via mobiele apparaten.

 

Hoe schrijf je een goede alt tekst?

Het schrijven van een goede alt tekst lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Het gaat immers maar om een kort tekstje. Toch zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

  • Een goede alt tekst omschrijft de afbeelding zo nauwkeurig mogelijk, zonder hier onnodig veel woorden voor te gebruiken. Stel dat je er een foto van een leeuw op je pagina staat. Je zou dan als alt tekst ‘leeuw’ kunnen toevoegen. Hoewel dit feitelijk klopt, vertelt dit weinig over de inhoud van de afbeelding. Een betere optie is bijvoorbeeld ‘Slapende leeuw onder boom.’ Hoe nauwkeurig je alt tekst moet zijn, is afhankelijk van je doel. Wil je vooral je SEO positie verbeteren? In dat geval raden SEO experts aan de alt tekst vrij kort te houden. Wil je er echter vooral voor zorgen dat je website toegankelijk is voor personen met een visuele beperking? Dan ligt een uitgebreidere alt tag meer voor de hand. Ook bij productfoto’s is een uitgebreidere beschrijving nuttig. Je wilt de bezoeker dan immers goed informeren over de relevante eigenschappen van het product. Het is in dat geval dan ook raadzaam om informatie over de kleur en het materiaal van het product aan de alt tekst toe te voegen.
  • Op welke zoekwoorden zoekt jouw doelgroep vooral? Verwerk de belangrijkste zoekwoorden op subtiele wijze in je alt tag. Dit heeft een positief effect op je SEO score. Let wel – ‘subtiel’ is hier het toverwoord. Als je te veel zoekwoorden in je alt tag propt (ook wel keyword stuffing genoemd), kan dit namelijk een negatief effect hebben op je SEO ranking.
  • Heeft de afbeelding helemaal niets te maken met de inhoud van de webpagina, en staat hij er alleen als sfeerbeeld? Aangezien de afbeelding niets toevoegt aan de inhoud van de pagina, is het wellicht nuttiger om in de alt tekst een korte beschrijving van de pagina te geven in plaats van een beschrijving van de afbeelding. Dit geeft je tevens de gelegenheid om een (aantal) relevant(e) zoekwoord(en) in de alt tekst te verwerken.

 

Samen gaan we voor een zo hoog mogelijke SEO ranking

Heb je hulp nodig bij het schrijven van goede alt teksten voor je afbeeldingen of ben je benieuwd op welke andere manieren je je SEO score naar een hoger niveau kunt tillen? De SEO specialisten van Intelligent Online ontwikkelen graag een gepersonaliseerde SEO strategie voor je. Ook kun je bij ons terecht voor advies over onder andere conversieratio optimalisatie, content marketing en social media marketing. Wil je meer weten over Intelligent Online? Je kunt ons bereiken via 030-3070322 of [email protected]

 

 

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?