De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De betekenis van de term ‘featured snippet’

Als je – zoals de meeste internetgebruikers – regelmatig gebruikmaakt van Google, is de kans groot dat je wel eens een featured snippet bent tegengekomen. Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat direct antwoord geeft op je zoekvraag. Stel bijvoorbeeld dat je zoekt op ‘Wat betekent SEO?’. In dat geval krijg je bovenaan de pagina een vakje te zien met daarin een uitgelicht zoekresultaat. In dit vakje staat direct de definitie van SEO. Dit wordt een featured snippet genoemd. Een featured snippet zorgt er dus voor dat je direct antwoord op je vraag krijgt, en de pagina met zoekresultaten niet hoeft te verlaten. Google probeert het je dus zo makkelijk mogelijk te maken.

 

 

Wat is een featured snippet?

 

De voordelen van een featured snippet

Toen Sergey Brin en Larry Page Google oprichtten hadden ze een specifiek doel voor ogen: ze wilden een ‘Star Trek’-achtige computer ontwikkelen die onmiddellijk antwoord gaf op elke mogelijke vraag. Met de featured snippet functie zet Google een flinke stap in deze richting. De snippet functie is niet alleen handig voor Google gebruikers die snel een antwoord willen op hun vraag, maar heeft tevens voordelen voor websitebeheerders. Wij hebben de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet.

 

Wat is een featured snippet?

 

Een boost van je online zichtbaarheid en brand awareness

Het eerste en misschien zelfs wel belangrijkste voordeel van featured snippets ligt voor de hand: met een featured snippet sta je helemaal bovenaan de pagina met Google zoekresultaten. Deze gewilde positie wordt door SEO experts ook wel ‘positie 0’ genoemd. In deze positie valt jouw webpagina meer op en neem je meer ruimte in dan de andere zoekresultaten. Een featured snippet zet jouw webpagina als het ware in de spotlight! Hierdoor vergroot je je brand awareness: als je website als featured snippet wordt getoond, is de kans groter dat jouw doelgroep je onderneming zal onthouden. Dit kan een positieve invloed hebben op de bezoekersaantallen van je website en het aantal conversies.

Een hogere mate van autoriteit

Een featured snippet vergroot je autoriteit. Het feit dat Google jouw webpagina heeft uitgekozen om aan al haar gebruikers te laten zien, geeft namelijk het signaal dat jouw webpagina de beste informatie bevat en betrouwbaar is. Een featured snippet heeft dus een positief effect op je reputatie! Dit zal zich op den duur vertalen naar hogere bezoekersaantallen en een hogere conversieratio. Dit zal op zijn beurt weer een positief effect hebben op je SEO ranking bij andere zoekwoorden.

 

Een hogere click through rate (CTR)

Een featured snippet geeft een direct antwoord op de zoekvraag, waardoor de zoeker niet hoeft door te klikken naar je website, maar in de Google omgeving kan blijven. Hierdoor zou je misschien verwachten dat een featured snippet tot een lage click through rate (CTR) zal leiden. De click through rate (ook wel doorklikratio genoemd) is het aantal personen dat op jouw zoekresultaat heeft geklikt als percentage van het aantal personen aan wie jouw zoekresultaat is getoond. Niets is echter minder waar! Uit een onderzoek van Ahrefs blijkt dat een groot deel van de Google gebruikers toch op de featured snippet klikt. Als er geen featured snippet wordt getoond, klikt gemiddeld 26% van de bezoekers op het eerste organische zoekresultaat. Als er wél een snippet wordt getoond, is dit slechts 19,6%. In dat geval gaat zo’n 8,6% van de clicks naar de featured snippet. De snippet positie zorgt er dus voor dat het verkeer naar je website stijgt. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot een toename van het aantal conversies.

 

De mogelijkheid tot het gebruik van Voice Search

Als je een smartphone of tablet hebt, heb je vast wel eens van een virtuele assistent gehoord. Je drukt op een knop, spreekt een instructie in en je telefoon doet de rest. Zo kun je je apparaat bijvoorbeeld de opdracht geven om iemand te bellen, een wekker te zetten of een notitie te maken. Je kunt je virtuele assistent echter ook vragen stellen, zoals ‘wat is de weersvoorspelling?’ en ‘hoeveel centimeter zit er in een meter?’ Je apparaat zal in dat geval een zoekmachine gebruiken om deze vragen te beantwoorden. Als de virtuele assistent van Google een dergelijke vraag moet beantwoorden, zal het daarvoor, indien mogelijk, de informatie uit featured snippets gebruiken. Ook dit leidt tot een stijging van je brand awareness en autoriteit.

 

Hoe weet je of je webpagina’s als featured snippets op Google worden getoond?

De featured snippet positie heeft dus diverse voordelen. Ben je nieuwsgierig of jouw website op dit moment als featured snippet wordt gebruikt? Je zou natuurlijk alle relevante zoekwoorden in Google kunnen intikken om te kijken of je website bij één van deze zoekwoorden als snippet wordt getoond, maar dat kost ontzettend veel tijd. Gelukkig is er een veel handigere manier om dit te controleren! Onze SEO specialisten leggen je uit hoe je in vijf simpele stappen kunt checken of je positie 0 hebt veroverd.

  • Stap 1: open Google Search Console. Dit is een gratis online tool die je op eenvoudige wijze inzicht geeft in de prestaties van je website op Google. De Google Search Console komt niet alleen van pas bij het detecteren van featured snippets, maar kan je ook op andere vlakken helpen om je online zichtbaarheid te verbeteren.
  • Stap 2: klik op Zoekanalyse of, als je de Console in het Engels gebruikt, Search Analytics. De knop vind je in de linker kolom onder Zoekverkeer of Search traffic. Op deze pagina kun je je prestaties op Google analyseren. Er zijn verschillende parameters op basis waarvan je je prestaties kunt analyseren: het aantal klikken, het aantal vertoningen, de doorklikratio en de positie.
  • Stap 3: vink ‘positie’ aan en haal de vinkjes bij de andere factoren weg.
  • Stap 4: sorteer de resultaten van positie 1 naar hoger. Hierdoor krijg je eerst de webpagina’s met de hoogste posities te zien. Heb je erg veel webpagina’s met een hoge positie? In dat geval kan het nuttig zijn om de resultaten te filteren op zoekwoorden. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op zoekwoorden die beginnen met ‘Wat is…’, ‘Hoe…’ of ‘Waarom….’ Dit zijn het type zoekvragen waarbij vaak een featured snippet wordt getoond.
  • Stap 5: klik de pagina’s één voor één aan. De Search Console laat je dan een voorbeeldvertoning van de pagina’s in de Google zoekresultaten zien. Op deze manier kun je zien of de pagina als snippet wordt getoond, of als regulier zoekresultaat in de lijst staat.

Hoe vergroot je je kans op een featured snippet?

Heb je die felbegeerde featured snippet positie nog niet weten te bemachtigen? Wat niet is, kan nog komen. Met de tips van onze SEO experts vergroot je je kans op positie 0.

  • Probeer een plek in de top 10, of nog beter, de top 5 te bemachtigen. Google kent alleen featured snippets toe aan webpagina’s in de top tien. In de top 5 maak je echter het meeste kans: maar liefst 97,1% van de featured snippets ranken in de top 5.
  • Zorg ervoor dat jouw webpagina een duidelijk en beknopt antwoord geeft op de zoekvraag. Gebruik heldere taal, draai niet om de zaken heen en gebruik niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 60% van de featured snippets tussen de 40 en 58 woorden bevat. Dit betekent overigens niet dat er op de pagina niets anders mag staan dan het antwoord op de featured zoekvraag. Integendeel – als er op de pagina verder niets anders staat, zal dit een negatief effect hebben op je SEO ranking, wat het moeilijker maakt om in de top 5 of top 10 terecht te komen. (Te) korte pagina’s worden door Google namelijk vaak gezien als content van slechte kwaliteit.
  • Zet de relevante zoekvraag in een apart tussenkopje (bij voorkeur H2, H3 of H4) en plaats het bijbehorende antwoord in de paragraaf daaronder. Zorg ervoor dat er geen andere onderwerpen in deze paragraaf worden besproken.
  • Formuleer het antwoord op de zoekvraag op een gestructureerde manier. Een goede manier om meer structuur aan je antwoord te geven is door gebruik te maken van een tabel of bullet points. Ook een stappenplan kan in sommige gevallen handig zijn.
  • Plaats een relevante afbeelding op de pagina en schrijf een bijpassende alt tekst met daarin de belangrijkste zoekwoorden uit de zoekvraag. Dit vergroot de kans dat je in de top 5 of 10 terecht komt. Ook is het mogelijk dat je afbeelding in de featured snippet wordt meegenomen. Hierdoor trek je nog meer de aandacht!

 

Hoe vaak komen featured snippets op Google voor?

Waren featured snippets je nooit zo opgevallen? Dat komt misschien doordat snippets niet bij alle zoekresultaten worden getoond. Ahrefs deed onlangs onderzoek naar de frequentie van featured snippets. Hier namen zij ruim 112 miljoen zoekresultaten voor onder de loep. Zij concludeerden dat ongeveer 12,3% van alle zoekresultaten een featured snippet vertoont. De snippets worden vooral getoond bij informatieve zoekvragen met kort en bondige antwoorden. Ahrefs deed ook onderzoek naar de frequentie van featured snippets per webpagina. Er werd voorheen namelijk vaak gedacht dat één webpagina maar één snippet kan opleveren. Deze hypothese bleek echter onjuist te zijn: Ahrefs concludeerde dat één webpagina meerdere keren als snippet kan worden getoond. Zo werd één webpagina over afvallen maar liefst 4,658 keer als snippet gebruikt! Dit laat duidelijk zien dat het schrijven van één tekst van hoge kwaliteit veel resultaat kan opleveren. Heb je geen vlotte pen of heb je onvoldoende tijd voor het schrijven van goede teksten? Ga dan op zoek naar een goede SEO tekstschrijver.

 

Samen gaan we voor positie 0

Wil je graag de zoekprestaties van je website verbeteren, maar weet je niet hoe je dit het beste aan kunt pakken? Of heb je geen tijd om je te verdiepen in SEO optimalisatie? Intelligent Online ontwikkelt graag een SEO strategie voor je. Samen gaan we op zoek naar de beste manier om positie 0 te veroveren! Zie je een samenwerking met Intelligent Online wel zitten of heb je een vraag voor ons? Je kunt ons altijd bellen op 030-3070322 of mailen via [email protected]

 

 

 

 

 

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?