Wat is een featured snippet?

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

U wilt weten hoe uw website het doet binnen de zoekresultaten. Met behulp van de seo scan krijgt u een heldere analyse.

Bovenaan in Google komen is de wens van iedereen met een zakelijke website.

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De voordelen van een featured snippet

Toen Sergey Brin en Larry Page Google oprichtten hadden ze een specifiek doel voor ogen: ze wilden een ‘Star Trek’-achtige computer ontwikkelen die onmiddellijk antwoord gaf op elke mogelijke vraag. Met de featured snippet functie zet Google een flinke stap in deze richting. De snippet functie is niet alleen handig voor Google gebruikers die snel een antwoord willen op hun vraag, maar heeft tevens voordelen voor websitebeheerders. Wij hebben de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet.

Adwords img

Een boost van je online zichtbaarheid en brand awareness

Het eerste en misschien zelfs wel belangrijkste voordeel van featured snippets ligt voor de hand: met een featured snippet sta je helemaal bovenaan de pagina met Google zoekresultaten. Deze gewilde positie wordt door SEO experts ook wel ‘positie 0’ genoemd. In deze positie valt jouw webpagina meer op en neem je meer ruimte in dan de andere zoekresultaten. Een featured snippet zet jouw webpagina als het ware in de spotlight! Hierdoor vergroot je je brand awareness: als je website als featured snippet wordt getoond, is de kans groter dat jouw doelgroep je onderneming zal onthouden. Dit kan een positieve invloed hebben op de bezoekersaantallen van je website en het aantal conversies.

Een hogere mate van autoriteit

Een featured snippet vergroot je autoriteit. Het feit dat Google jouw webpagina heeft uitgekozen om aan al haar gebruikers te laten zien, geeft namelijk het signaal dat jouw webpagina de beste informatie bevat en betrouwbaar is. Een featured snippet heeft dus een positief effect op je reputatie! Dit zal zich op den duur vertalen naar hogere bezoekersaantallen en een hogere conversieratio. Dit zal op zijn beurt weer een positief effect hebben op je SEO ranking bij andere zoekwoorden.

Een hogere click through rate (CTR)

Een featured snippet geeft een direct antwoord op de zoekvraag, waardoor de zoeker niet hoeft door te klikken naar je website, maar in de Google omgeving kan blijven. Hierdoor zou je misschien verwachten dat een featured snippet tot een lage click through rate (CTR) zal leiden. De click through rate (ook wel doorklikratio genoemd) is het aantal personen dat op jouw zoekresultaat heeft geklikt als percentage van het aantal personen aan wie jouw zoekresultaat is getoond. Niets is echter minder waar! Uit een onderzoek van Ahrefs blijkt dat een groot deel van de Google gebruikers toch op de featured snippet klikt. Als er geen featured snippet wordt getoond, klikt gemiddeld 26% van de bezoekers op het eerste organische zoekresultaat. Als er wél een snippet wordt getoond, is dit slechts 19,6%. In dat geval gaat zo’n 8,6% van de clicks naar de featured snippet. De snippet positie zorgt er dus voor dat het verkeer naar je website stijgt. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot een toename van het aantal conversies.

De mogelijkheid tot het gebruik van Voice Search

Als je een smartphone of tablet hebt, heb je vast wel eens van een virtuele assistent gehoord. Je drukt op een knop, spreekt een instructie in en je telefoon doet de rest. Zo kun je je apparaat bijvoorbeeld de opdracht geven om iemand te bellen, een wekker te zetten of een notitie te maken. Je kunt je virtuele assistent echter ook vragen stellen, zoals ‘wat is de weersvoorspelling?’ en ‘hoeveel centimeter zit er in een meter?’ Je apparaat zal in dat geval een zoekmachine gebruiken om deze vragen te beantwoorden. Als de virtuele assistent van Google een dergelijke vraag moet beantwoorden, zal het daarvoor, indien mogelijk, de informatie uit featured snippets gebruiken. Ook dit leidt tot een stijging van je brand awareness en autoriteit.

Hoe weet je of je webpagina’s als featured snippets op Google worden getoond?

De featured snippet positie heeft dus diverse voordelen. Ben je nieuwsgierig of jouw website op dit moment als featured snippet wordt gebruikt? Je zou natuurlijk alle relevante zoekwoorden in Google kunnen intikken om te kijken of je website bij één van deze zoekwoorden als snippet wordt getoond, maar dat kost ontzettend veel tijd. Gelukkig is er een veel handigere manier om dit te controleren! Onze SEO specialisten leggen je uit hoe je in vijf simpele stappen kunt checken of je positie 0 hebt veroverd.

  • Stap 1: open Google Search Console. Dit is een gratis online tool die je op eenvoudige wijze inzicht geeft in de prestaties van je website op Google. De Google Search Console komt niet alleen van pas bij het detecteren van featured snippets, maar kan je ook op andere vlakken helpen om je online zichtbaarheid te verbeteren.
  • Stap 2: klik op Zoekanalyse of, als je de Console in het Engels gebruikt, Search Analytics. De knop vind je in de linker kolom onder Zoekverkeer of Search traffic. Op deze pagina kun je je prestaties op Google analyseren. Er zijn verschillende parameters op basis waarvan je je prestaties kunt analyseren: het aantal klikken, het aantal vertoningen, de doorklikratio en de positie.
  • Stap 3: vink ‘positie’ aan en haal de vinkjes bij de andere factoren weg.
  • Stap 4: sorteer de resultaten van positie 1 naar hoger. Hierdoor krijg je eerst de webpagina’s met de hoogste posities te zien. Heb je erg veel webpagina’s met een hoge positie? In dat geval kan het nuttig zijn om de resultaten te filteren op zoekwoorden. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op zoekwoorden die beginnen met ‘Wat is…’, ‘Hoe…’ of ‘Waarom….’ Dit zijn het type zoekvragen waarbij vaak een featured snippet wordt getoond.
  • Stap 5: klik de pagina’s één voor één aan. De Search Console laat je dan een voorbeeldvertoning van de pagina’s in de Google zoekresultaten zien. Op deze manier kun je zien of de pagina als snippet wordt getoond, of als regulier zoekresultaat in de lijst staat.

Hoe vergroot je je kans op een featured snippet?

Heb je die felbegeerde featured snippet positie nog niet weten te bemachtigen? Wat niet is, kan nog komen. Met de tips van onze SEO experts vergroot je je kans op positie 0.

  • Probeer een plek in de top 10, of nog beter, de top 5 te bemachtigen. Google kent alleen featured snippets toe aan webpagina’s in de top tien. In de top 5 maak je echter het meeste kans: maar liefst 97,1% van de featured snippets ranken in de top 5.
  • Zorg ervoor dat jouw webpagina een duidelijk en beknopt antwoord geeft op de zoekvraag. Gebruik heldere taal, draai niet om de zaken heen en gebruik niet meer woorden dan strikt noodzakelijk is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 60% van de featured snippets tussen de 40 en 58 woorden bevat. Dit betekent overigens niet dat er op de pagina niets anders mag staan dan het antwoord op de featured zoekvraag. Integendeel – als er op de pagina verder niets anders staat, zal dit een negatief effect hebben op je SEO ranking, wat het moeilijker maakt om in de top 5 of top 10 terecht te komen. (Te) korte pagina’s worden door Google namelijk vaak gezien als content van slechte kwaliteit.
  • Zet de relevante zoekvraag in een apart tussenkopje (bij voorkeur H2, H3 of H4) en plaats het bijbehorende antwoord in de paragraaf daaronder. Zorg ervoor dat er geen andere onderwerpen in deze paragraaf worden besproken.
  • Formuleer het antwoord op de zoekvraag op een gestructureerde manier. Een goede manier om meer structuur aan je antwoord te geven is door gebruik te maken van een tabel of bullet points. Ook een stappenplan kan in sommige gevallen handig zijn.
  • Plaats een relevante afbeelding op de pagina en schrijf een bijpassende alt tekst met daarin de belangrijkste zoekwoorden uit de zoekvraag. Dit vergroot de kans dat je in de top 5 of 10 terecht komt. Ook is het mogelijk dat je afbeelding in de featured snippet wordt meegenomen. Hierdoor trek je nog meer de aandacht!

Hoe vaak komen featured snippets op Google voor?

Waren featured snippets je nooit zo opgevallen? Dat komt misschien doordat snippets niet bij alle zoekresultaten worden getoond. Ahrefs deed onlangs onderzoek naar de frequentie van featured snippets. Hier namen zij ruim 112 miljoen zoekresultaten voor onder de loep. Zij concludeerden dat ongeveer 12,3% van alle zoekresultaten een featured snippet vertoont. De snippets worden vooral getoond bij informatieve zoekvragen met kort en bondige antwoorden. Ahrefs deed ook onderzoek naar de frequentie van featured snippets per webpagina. Er werd voorheen namelijk vaak gedacht dat één webpagina maar één snippet kan opleveren. Deze hypothese bleek echter onjuist te zijn: Ahrefs concludeerde dat één webpagina meerdere keren als snippet kan worden getoond. Zo werd één webpagina over afvallen maar liefst 4,658 keer als snippet gebruikt! Dit laat duidelijk zien dat het schrijven van één tekst van hoge kwaliteit veel resultaat kan opleveren. Heb je geen vlotte pen of heb je onvoldoende tijd voor het schrijven van goede teksten? Ga dan op zoek naar een goede SEO tekstschrijver.

Samen gaan we voor positie 0

Wil je graag de zoekprestaties van je website verbeteren, maar weet je niet hoe je dit het beste aan kunt pakken? Of heb je geen tijd om je te verdiepen in SEO optimalisatie? Intelligent Online ontwikkelt graag een SEO strategie voor je. Samen gaan we op zoek naar de beste manier om positie 0 te veroveren! Zie je een samenwerking met Intelligent Online wel zitten of heb je een vraag voor ons? Je kunt ons altijd bellen op 030-3070322 of mailen via [email protected]

Wij helpen u in de landelijke top 10

Waarschijnlijk kunnen wij het u makkelijker maken als u nog twijfelt over SEO zelf doen of uitbesteden. Wij helpen u namelijk in de landelijke top 10. Hiervoor is zeer veel kennis en expertise nodig. Wij hebben deze in huis. Veel bureaus beloven u een positie in de top 10, maar vaak gaat dit dan om slechts lokale resultaten. Met bovenaan in Google bedoelen wij echt lándelijk in de top 10. We hoeven u niet uit te leggen welke impact uw SEO uitbesteden dan op uw omzet heeft. Vanwege onze specialisatie in SEO zijn wij pas content als u met uw keywords hoog in Google staat. Om dat te bereiken, sturen we tot dat moment kosteloos Adwords verkeer naar de website om u meteen de resultaten te bieden waar u zo naar smacht.

Maakt u gebruik van onze SEO-diensten, dan verlenen wij als zoekmachine specialist u altijd gratis en vrijblijvend advies omtrent de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Ook verlenen wij technisch advies. Goede SEO zit namelijk in meer dan goede teksten: het draait ook om een technisch goede website. Wij kijken naar het totaal en zorgen ervoor dat u hiermee gaat scoren.

Vragen? Neem contact op

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?