Wat is het Google algoritme?

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

U wilt weten hoe uw website het doet binnen de zoekresultaten. Met behulp van de seo scan krijgt u een heldere analyse.

Bovenaan in Google komen is de wens van iedereen met een zakelijke website.

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is het Google algoritme?

In de context van SEO optimalisatie is voornamelijk het Google algoritme van belang. Het Google algoritme is een reeks instructies die aan zoekmachinespiders worden gegeven. Dit zijn geautomatiseerde softwareprogramma’s die continue op zoek zijn naar nieuwe websites en webpagina’s of veranderingen in websites en webpagina’s. Deze spiders controleren de inhoud van deze websites of webpagina’s en bepalen op basis daarvan waar deze websites en webpagina’s moeten worden weergegeven in de Google zoekresultaten. Heb je een blog geschreven over bezienswaardigheden in Amsterdam? De spiders zorgen ervoor dat jouw blog in de Google zoekresultaten verschijnt wanneer iemand zoekt op zoekwoorden als ‘bezienswaardigheden Amsterdam’ en ‘attracties Amsterdam’. Het Google algoritme geeft instructies aan deze spiders, bijvoorbeeld over het aantal pagina’s dat maximaal mag worden geïndexeerd en de volgorde waarin de pagina’s moeten worden geïndexeerd. Zo instrueert het Google algoritme de spiders bijvoorbeeld om webpagina’s van hoge kwaliteit een hogere positie in de zoekresultaten te geven dan webpagina’s van lage kwaliteit.

Hoe werkt het Google algoritme?

Hoe het Google algoritme precies in elkaar zit, is onbekend – niemand weet precies welke instructies zoekmachinespiders krijgen. Door veel te testen hebben SEO experts in de loop der jaren echter wel een goed beeld gekregen van de werking van zoekmachinespiders. Ook brengt Google mondjesmaat informatie naar buiten. Hierdoor weten we ongeveer op welke factoren spiders letten bij het vaststellen van de SEO ranking. Zo weten we bijvoorbeeld dat een snelle laadtijd een positief effect heeft op de positie van een webpagina in zoekresultaten. Een ander voorbeeld van een factor die invloed heeft op de SEO score is het gebruik van keywords. Als bepaalde zoekwoorden op een webpagina worden gebruikt, verhoogt dat de SEO positie van die webpagina bij deze zoekwoorden. Let wel – als je te veel zoekwoorden op je webpagina plaatst, kan dit averechts werken! Als er te veel zoekwoorden worden gebruikt, gaat de leesbaarheid van je pagina namelijk achteruit. Dit zorgt voor een lagere SEO score. Ook linkbuilding is van belang voor je SEO positie: hoe vaker er naar een bepaalde webpagina wordt gelinkt, hoe hoger de SEO score van die webpagina.

De belangrijkste updates van het Google algoritme

Zoekmachines zijn altijd op zoek naar manieren om hun algoritmes te verbeteren. Google is hier geen uitzondering op. Het algoritme van Google is de afgelopen jaren dan ook vaak uitgebreid en aangepast. Wij hebben de belangrijkste updates van de afgelopen tijd voor je op een rijtje gezet.

  • In de Google Panda update werd het algoritme uitgebreid met manieren om websites van lage kwaliteit te herkennen. Deze websites krijgen sinds deze update een lage positie in de zoekresultaten of worden helemaal niet meer weergegeven. Om te bepalen of content van lage kwaliteit is, kijken de spiders niet alleen naar de inhoud van de content, maar ook onder andere naar de leesbaarheid van de content en het bestaan van duplicate content.
  • De Google Penguin update heeft betrekking op linkbuilding. Hierboven vertelden we al dat linkbuilding kan leiden tot een hogere SEO positie. Sinds de Google Penguin update wordt er echter niet alleen naar het aantal links gekeken, maar ook naar de kwaliteit van deze links. Alleen links die op eerlijke, organische wijze zijn verkregen, zullen tot een hogere SEO score leiden. Heb je links gekocht of geruild? Grote kans dat het Google algoritme je straft met een lagere SEO ranking.

Laat het Google algoritme in je voordeel werken met de hulp van Intelligent Online

We vertelden hierboven al kort over manieren om je SEO score te verhogen. Er zijn echter nog veel meer manieren om een betere positie in de zoekresultaten te krijgen! Wil je meer weten? Als SEO bedrijf voorziet Intelligent Online je graag van advies. Op basis van jouw wensen en behoeften ontwikkelen we een SEO strategie die bij jouw onderneming past. Ons doel? Het vergroten van je online vindbaarheid, naamsbekendheid en autoriteit. Lijkt het je leuk om samen te werken met onze SEO specialisten? Neem dan gerust contact met ons op.

Wij helpen u in de landelijke top 10

Waarschijnlijk kunnen wij het u makkelijker maken als u nog twijfelt over SEO zelf doen of uitbesteden. Wij helpen u namelijk in de landelijke top 10. Hiervoor is zeer veel kennis en expertise nodig. Wij hebben deze in huis. Veel bureaus beloven u een positie in de top 10, maar vaak gaat dit dan om slechts lokale resultaten. Met bovenaan in Google bedoelen wij echt lándelijk in de top 10. We hoeven u niet uit te leggen welke impact uw SEO uitbesteden dan op uw omzet heeft. Vanwege onze specialisatie in SEO zijn wij pas content als u met uw keywords hoog in Google staat. Om dat te bereiken, sturen we tot dat moment kosteloos Adwords verkeer naar de website om u meteen de resultaten te bieden waar u zo naar smacht.

Maakt u gebruik van onze SEO-diensten, dan verlenen wij als zoekmachine specialist u altijd gratis en vrijblijvend advies omtrent de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Ook verlenen wij technisch advies. Goede SEO zit namelijk in meer dan goede teksten: het draait ook om een technisch goede website. Wij kijken naar het totaal en zorgen ervoor dat u hiermee gaat scoren.

Vragen? Neem contact op

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?