De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat kost een website nu écht?

Wat doe jij als je een product nodig hebt dat niet in de buurt te krijgen is? Wat doe je als je op zoek bent naar een nieuwe sportschool? En wat als je juridisch advies nodig hebt? Juist – je gaat het internet op en bekijkt de websites van verschillende webshops, sportscholen en advocaten. Dit illustreert hoe belangrijk een website voor jou als ondernemer is: je website is vaak de plek waar je potentiële klanten voor het eerst kennismaken met je bedrijf. Je website functioneert dus eigenlijk als een visitekaartje. Als je website er niet goed uitziet, onhandig is, of, nog erger, als je helemaal geen website hebt, is de kans groot dat die ene potentiële klant afhaakt en toch maar een bezoekje brengt aan de concurrent. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Het is dus van groot belang om voor een aantrekkelijke, goed werkende website te zorgen – maar wat kost een website eigenlijk? Wat kost het om een website te laten bouwen? En wat kost een website daarna per maand? In dit artikel zetten we alle website kosten voor je op een rij. Lees je mee?

 

Waarom is een goede website zo belangrijk?

 

  • We stipten het net al even aan – je website is de plek waar een groot deel van je doelgroep voor het allereerst kennismaakt met je bedrijf. Deze groep heeft waarschijnlijk via Google naar een product of dienst gezocht dat jij aanbiedt, en is zo op jouw website terechtgekomen. Ook is het natuurlijk mogelijk dat deze potentiële klanten op een van je advertenties hebben geklikt. Hoe deze groep echter ook op je website terecht is gekomen, één ding is zeker: het is belangrijk om een goede indruk op deze potentiële klanten te maken. Dit bepaalt namelijk voor een groot deel of deze groep uiteindelijk tot conversie overgaat. Een goed werkende en aantrekkelijke website speelt hier een grote rol bij. Ga maar eens bij jezelf na – als jij via Google op een lelijke website terechtkomt die ook nog eens regelmatig vasthangt, zou jij daar dan een product bestellen? Of zou je dan teruggaan naar de Google zoekresultaten en een andere website uitkiezen? De kans is groot dat je voor de tweede optie kiest.
  • Je website functioneert dus eigenlijk als een soort visitekaartje. Dat is natuurlijk niet alles – je website heeft ook een praktische functie. Je website is de plek waar je je (potentiële) klanten over jouw onderneming, producten en diensten informeert, en waar (potentiële) klanten tot conversie over kunnen gaan. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk klanten tot conversie over gaan, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles naar behoren functioneert. Als de ‘bestel’-knop alleen reageert als je er vier keer op klikt, en het laden van de winkelwagen tien minuten duurt loop je veel conversies mis – niet alle klanten zullen hier immers het geduld voor hebben. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je website technisch gezien goed in elkaar steekt.

Hoe kom je aan een goede website?

 

Een goed werkende, aantrekkelijke en authentieke website is dus onmisbaar voor elke ondernemer. Hoe kom je echter aan zo’n website? Er zijn twee mogelijkheden: je kunt je website zelf maken, of je kunt je website door een webdesigner laten maken. Wij zetten de voor- en nadelen van elke optie voor je op een rij.

Het maken van je eigen website

Allereerst kun je ervoor kiezen om zelf een website te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen via WordPress of platformen als Wix of Jimdo. Wat een website maken kost is afhankelijk van de aanbieder, maar over het algemeen zal dit ongeveer €50 kosten. Hier komen na het bouwen van de website nog maandelijkse hostingkosten en de kosten voor domeinregistratie bij.

De voordelen

 

  • Het grootste voordeel van deze methode is dat de website kosten om zelf een website te maken een stuk lager zijn dan de kosten om een website laten maken. Wat een website laten maken kost, lees je hieronder.
  • Je bent van niemand afhankelijk en kunt helemaal zelf beslissen hoe je website eruit komt te zien.
  • Als je jezelf goed informeert en een beetje doorwerkt, kan je website al snel online.

De nadelen

 

  • Het bouwen van een website kost ontzettend veel tijd, zeker als je hier geen ervaring in hebt of weinig tot geen kennis hebt over webdesign. Ook het zoeken van hosting neemt veel tijd in beslag. Een groot deel van de ondernemers hebben hier naast het runnen van hun onderneming geen tijd voor.
  • Voor het implementeren van de wat ingewikkeldere functies heb je heel wat kennis nodig. Als je die niet hebt, wordt het dus lastig om een geavanceerde website te bouwen. Aangezien je alleen werkt, heb je immers geen professionele support.
  • Niet iedereen is even goed in het bouwen van een website. Het is dan ook de vraag of je website er uiteindelijk even professioneel en aantrekkelijk uit zal zien dan die van je concurrenten.

Het uitbesteden van je webdesign

website lay-out

 

 

 

 

 

Ten tweede heb je de mogelijkheid om je website door een professional te laten bouwen.

De voordelen

 

  • Door een website te laten bouwen, hoef je er zelf weinig tijd aan te besteden. De webdesigner gaat met je website aan de slag, en jij kunt je gewoon bezighouden met je dagelijkse werkzaamheden. Ideaal, want als ondernemer heb je het al druk genoeg!
  • Een webdesigner beschikt over alle kennis en ervaring om een website voor jou te ontwerpen die niet alleen goed werkt, maar er ook nog eens uitziet om door een ringetje te halen. Ook zal een goede webdesigner ervoor zorgen dat jouw website past bij specifieke eigenschappen van jouw onderneming.
  • Stuit je op een probleem? Of heb je een vraag? De webdesigner staat om je klaar om je te helpen.

De nadelen

 

  • Door je website door een externe partij te laten ontwerpen, heb je niet meer alles zelf in de hand. Dat kan je een gevoel van afhankelijkheid geven. Een goede webdesigner zal voor het zetten van een volgende stap echter altijd overleg plegen. Hij of zij gaat dan alleen aan de slag als jij groen licht hebt gegeven.
  • Het grootste nadeel van het uitbesteden van je webdesign zijn de kosten. Een website laten maken kost namelijk meer dan wanneer je deze zelf maakt. Wat kost een website echter precies? Hieronder vertellen we je wat een website kost. We bespreken niet alleen de eenmalige website kosten, maar ook de terugkerende (maandelijkse) website kosten.

Wat kost het om een website te laten maken?

Als je in Google ‘wat kost een website?’ intypt, kom je de meest uiteenlopende prijzen tegen. Niet alleen kunnen de prijzen van webdesigner tot webdesigner verschillen, ook zijn de website kosten afhankelijk van de specifieke website die ontworpen moet worden. Het is dus lastig om één bedrag te noemen. In dit artikel vertellen we je welke factoren op de website kosten van invloed zijn. Ook zetten we de gemiddelde kosten voor je op een rij.

De kosten van een website: welke factoren spelen er een rol?

Wat kost een website precies? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden: de prijs van een website wordt door tal van factoren beïnvloed. Wij hebben een aantal van de belangrijkste factoren voor je op een rijtje gezet.

De grootte van de website

Een van de belangrijkste factoren bij het bepalen van de website kosten is de grootte van de website. Hoe meer pagina’s je nodig hebt, hoe meer de website zal kosten. Ook de benodigde functies zijn van belang. Moet het mogelijk zijn om producten te bestellen? Wil je een keuzehulp-functie of chatbot in je webshop? Hoe meer functies een website heeft en hoe ingewikkelder die functies zijn, hoe hoger de website maken kosten.

De ervaring van de webdesigner

Ook de ervaring van de webdesigner speelt een rol. Als je met een team aan ervaren specialisten werkt, zal dat over het algemeen meer kosten dan een pas afgestudeerde webdesigner. Dat betekent echter niet noodzakelijkerwijs dat die net afgestudeerde webdesigner slechter werk zal leveren – de kwaliteit van de website is niet alleen afhankelijk van de ervaring van de designer, maar wordt ook bepaald door het gehanteerde designproces.

 

Het designproces

Wat een website kost, is dus deels afhankelijk van het designproces dat wordt gehanteerd. Hoe meer tijd en energie de webdesigner in het ontwerpen van je website steekt, hoe hoger de prijs over het algemeen zal zijn. Een uitgebreid webdesignproces ziet er als volgt uit.

  • Stap 1: je neemt contact op met de webdesigner van jouw keuze. Samen gaan jullie in gesprek om te bepalen of jullie bij elkaar passen. Zo’n gesprek vindt vaak eerst via de mail of telefonisch plaats, en wordt meestal gevolgd door een persoonlijke afspraak.
  • Stap 2: tijdens die persoonlijke afspraak gaan jullie verder in op jouw wensen. Jij geeft aan waar je naar op zoek bent, zodat de webdesigner een offerte voor je kan opstellen.
  • Stap 3: ga je akkoord met de offerte? In dat geval gaat de webdesigner op onderzoek uit. Hij of zij speurt het web af naar soortgelijke website en denkt na over een mogelijk ontwerp. Dit wordt vervolgens omgezet naar een wireframe. Dit is een schematische weergave van hoe de website er mogelijk uit zou kunnen komen te zien. Hierdoor krijg je alvast een voorlopige indruk van het mogelijke eindresultaat.
  • Stap 4: geef je de wireframe groen licht? In dat geval kan het ontwerpproces beginnen. De webdesigner werkt zijn of haar ontwerp tot in de puntjes uit. Tijdens dit ontwerpproces krijg je de mogelijkheid om feedback te geven.
  • Stap 5: als je eenmaal helemaal tevreden bent met het ontwerp, worden alle aanpassingen doorgevoerd in je website. Hierbij wordt onder andere gebruikgemaakt van HTML, CSS, Bootstap en PHP. Waar nodig worden hier en daar aanpassingen gemaakt.
  • Stap 6: is alles in orde? Dan is het nu tijd om jouw content op de website te plaatsen. Het gaat hier om (product)teksten, afbeeldingen en video’s.
  • Stap 7: de webdesigner zorgt ervoor dat alle functies van de website naar behoren werken, van de ‘bestel’-knop tot het contactformulier.
  • Stap 8: de website wordt uitvoerig getest. Werkt alles zoals verwacht? Kan er nog iets verbeterd worden?
  • Stap 9: als iedereen tevreden is, wordt de website opgeleverd.
  • Stap 10: tijd om online te gaan en je gloednieuwe website in gebruik te nemen!

De gemiddelde website bouwen kosten

Wat kost een website gemiddeld? Zoals we hierboven al aangaven, zijn de kosten van een website afhankelijk van diverse factoren. Over het algemeen kun je echter uitgaan van de volgende tarieven.

  • Ga je een samenwerking met een freelancer aan? Deze webdesigners zijn het goedkoopst. Dit komt doordat freelancers, in tegenstelling tot webdesign bureaus, geen overheadkosten rekenen. Een beginnende webdesigner zonder ervaring kost ongeveer €35 per uur. Een zeer ervaren freelancer zal over het algemeen ongeveer €175 per uur rekenen.
  • Werk je met een webdesign bureau? In dat geval is de prijs afhankelijk van de grootte van dat bureau. De prijzen van kleine bureaus liggen meestal ongeveer tussen de €50 en €125 per uur. De tarieven van grote bureaus liggen een hoger dan die van freelancers. In dat geval moet je denken aan ongeveer €75 à €250 per uur.

Wat kun je verwachten van een website tussen de €1500 en €5000?

Als je nog nooit eerder een website hebt laten bouwen, weet je waarschijnlijk niet goed wat je kunt verwachten. Hierdoor is wellicht het lastig om te bepalen of je tevreden bent met het eindresultaat. Om je alvast op weg te helpen, hebben wij een aantal zaken op een rijtje gezet die je mag verwachten als je een website laat maken. Als uitgangspunt hebben we gekozen voor een website met een totaalprijs van tussen de €1500 en €5000. Bij een goedkopere of duurdere website mag je dus respectievelijk wat meer of minder verwachten.

  • Een website die volledig wordt toegesneden op jouw wensen, niet alleen op het gebied van functionaliteit, maar ook qua look and feel.
  • De mogelijkheid om op meerdere momenten feedback te geven.
  • Een website die qua structuur zoekmachinevriendelijk is ingericht.
  • De implementatie van Google Analytics.
  • Een content management systeem (CMS) dat ook voor iemand zonder ervaring makkelijk te gebruiken is, zoals WordPress.
  • Een blog (indien gewenst).
  • Een contactformulier (indien gewenst).

Wat kost een website gemiddeld?

In dit artikel staat één vraag centraal: wat kost een website? Hierboven gaven we al aan dat de kosten van een website afhankelijk is van een aantal factoren. Ook gaven we aan wat het bouwen van een website gemiddeld kost. Wat kost een website echter nadat deze gebouwd is? Hieronder vind je een overzicht van (mogelijke) latere kosten.

De maandelijkse hostingkosten

Wat voor website je ook hebt, je zult altijd te maken krijgen met maandelijkse hostingkosten. Dit is helaas niet te vermijden. Wat is hosting precies? Hosting is eigenlijk een stuk schijfruimte dat je huurt. Je kunt dit het beste zien als het plekje op het internet waar jouw website komt te ‘staan’ – vergelijkbaar met een stuk grond waar een huis op staat. De kosten voor de hosting komen bovenop de kosten die je aan de webdesigner betaalt. De hoogte van de hostingkosten is afhankelijk van de provider. Deze tarieven beginnen echter al vanaf een paar euro per maand. Enkel de meest high-end hostingproviders vragen hoge bedragen, à €25 tot €30 per maand. De meeste websites zullen echter genoeg hebben aan een hostingabonnement van ongeveer €5 à €15 per maand.

De maandelijkse kosten voor de domeinregistratie

Helaas zijn er naast de hostingkosten nog meer vaste kosten waar je als websitebeheerder mee te maken krijgt. Zo zul je elke maand of elk jaar kosten voor de registratie van je domeinnaam moeten betalen. Wat houdt dit precies in? Als de hosting vergelijkbaar is met een stuk grond waar een huis op wordt gebouwd, dan is de domeinnaam vergelijkbaar met het woonadres van dat huis: om de website te kunnen bezoeken, heb je de domeinnaam van die website nodig. Zo is onze domeinnaam www.intelligentonline.nl. Als je dit adres in je adresbalk intikt, kun je ons komen bezoeken. Een website is alleen bereikbaar als de domeinnaam is geregistreerd. Deze registratie kost geld, ongeveer tussen de €4 en €20 per jaar. In plaats van de hostingkosten en de domeinregistratie kosten los te betalen, is het overigens ook mogelijk om een pakket aan te schaffen voor zowel de hostingkosten als de registratie van de domeinnaam. Dit kan flink wat geld schelen.

De onderhoudskosten

Om te weten te komen wat een website kost, is het ook belangrijk om te kijken naar de onderhoud van die website. Er wordt vaak gedacht dat als een website eenmaal gebouwd is, hier nooit meer wat aan hoeft te worden gedaan. Dat is echter niet het geval. Zo moet er bijvoorbeeld met enige regelmaat worden gecontroleerd of er geen beveiligingslekken zijn. Dat is vooral belangrijk als er op je website betalingen (kunnen) worden gedaan en/of er persoonsgegevens worden opgeslagen, bijvoorbeeld in het geval van een webshop. Ook is het belangrijk om je website met regelmaat te updaten. Voor dit soort onderhoudswerkzaamheden kun je eenvoudig een professional inhuren. Je kunt echter ook een onderhoudscontract afsluiten met het webdesignbureau dat je website heeft ontworpen. In dat geval houdt het bureau alle updates en de veiligheid van je website bij.

De kosten voor content

We zagen eerder al dat het aan jou is om de content op je website aan te leveren. Dat is ook logisch – een webdesigner kan natuurlijk niet weten wat jij precies aan tekst, afbeeldingen en video’s op je website wilt plaatsen. Deze content zul je dus zelf moeten produceren. Onderschat deze klus niet – het produceren van voldoende hoogwaardige content kost veel tijd. Het gaat immers niet alleen om het schrijven van een leuke tekst voor op de homepagina en het maken van een paar productfoto’s – op elke pagina op je website moeten teksten, afbeeldingen en misschien zelfs video’s komen te staan. Heb je hier geen tijd voor? Schakel dan de hulp van een copywriter, fotograaf en/of videograaf in.

De kosten voor SEO optimalisatie

SEO is een onmisbare factor
Hoe mooi je website ook is – hier heb je natuurlijk alleen iets aan als je doelgroep je ook daadwerkelijk weet te vinden. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten wordt getoond. Dit doe je onder andere door een zoekwoordenonderzoek te doen en aan linkbuilding te doen. Weet je niet zeker hoe je dit het beste aan kunt pakken? Schakel dan de hulp in van een SEO specialist.

De kosten voor conversie optimalisatie

Als een potentiële klant eenmaal op je website terecht is gekomen, is het vervolgens van belang om ervoor te zorgen dat hij of zij ook daadwerkelijk tot conversie overgaat. Hoe zorg je er echter voor dat een bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief of het contactformulier invult? Hoe vergroot je de kans dat hij of zij een bestelling plaatst? Hier kan een conversie optimalisatie specialist je mee helpen. Een conversie optimalisatie consultant helpt je om je website op zo’n manier in te richten dat de kans op conversie het grootst is. Dit is een efficiënte manier om je omzet te vergroten.

Wij vertellen je graag meer over de website maken kosten

Wat kost een website? In dit artikel legden we je het uit. De kosten van een website worden beïnvloed door een aantal factoren, en liggen gemiddeld zo tussen de €35 en €250 per uur. Je kunt het dus zo goedkoop of duur maken als je het zelf wilt. Hier komt maandelijks nog ongeveer €10 à €15 bovenop voor de hosting en het registreren van de domeinnaam. Ben je nieuwsgierig naar de tarieven van Intelligent Online? Of wil je meer weten over onze webdesign diensten? Neem dan gerust contact met ons op! Onze webdesign experts vertellen je er graag meer over. Naast webdesign kun je ook bij ons terecht voor SEO optimalisatie en conversie optimalisatie. Zo geef je jezelf je een (flink) streepje voor op de concurrentie!

What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?