De groeipartner voor het MKB.

Ben jij toe aan de volgende stap?

>150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De website sitemap: onmisbaar voor elke succesvolle website

Een website is tegenwoordig onmisbaar voor elke ondernemer – dat weten we allemaal wel. Het bouwen van een website wordt echter vaak onderschat. Hier komt namelijk veel meer bij kijken dan je op het eerste gezicht misschien zou denken. De navigatie moet intuïtief zijn, het bestelproces moet geoptimaliseerd worden, er moet een mooie lay-out ontworpen worden, alles moet technisch gezien goed werken, er moet gewerkt worden aan linkbuilding… Enzovoorts. Eén van de aspecten die vaak over het hoofd wordt gezien is de website sitemap. Als je je weleens hebt verdiept in webbuilding heb je deze term misschien al eens langs zien komen, maar wat is een website sitemap eigenlijk precies? In dit artikel vertellen onze webdesign experts alles wat je moet weten over site maps online.

Wat is een website sitemap?

De term ‘website sitemap’ klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt in werkelijkheid reuze mee. Een website bestaat uit allerlei verschillende webpagina’s. De homepagina, de contactpagina en de ‘Over ons’-pagina zijn enkele voorbeelden van webpagina’s die je op bijna alle websites tegenkomt. Een website heeft echter veel meer webpagina’s dan dat. Zo heeft een webshop bijvoorbeeld een aparte pagina voor elk product, en weer een aparte pagina voor elke stap in het bestelproces. Ook hebben veel websites een blog. In dat geval staat elk blogartikel op een aparte pagina. Is het mogelijk om een account aan te maken op je website? Ook in dat geval tikt het aantal pagina’s lekker aan. Al met al kan worden geconcludeerd dat de meeste websites uit een behoorlijk aantal webpagina’s bestaan. Om dit voor bezoekers én zoekmachines overzichtelijk te houden, kan een website sitemap worden gebruikt. Dit is een webpagina met een lijst van alle webpagina’s op die website. Je kunt een website sitemap dan ook vergelijken met de inhoudsopgave of het register van een boek.

 

Wat voor soorten website sitemaps zijn er?

Zoals we net al kort aanstipten, zijn er verschillende soorten website sitemaps: website sitemaps voor bezoekers, en website sitemaps die bedoeld zijn voor zoekmachines. Hieronder hebben we deze soorten sitemaps voor je op een rij gezet.

De HTML website sitemap: een website sitemap voor bezoekers

Een website sitemap kan allereerst bedoeld zijn om website bezoekers de weg te wijzen. Dit soort website sitemaps worden ook wel HTML sitemaps genoemd. Je vindt dit soort website sitemaps vaak in de footer van een webpagina. Dit is een rechthoekig, horizontaal vlak onderaan de webpagina. Als een bezoeker op een webpagina helemaal naar beneden scrolt, betekent dat in de meeste gevallen dat hij of zij iets zoekt dat hij of zij niet op die webpagina heeft gevonden. Om die reden wordt er vaak een HTML website sitemap in de footer geplaatst. Dit is een reeks links naar de belangrijkste pagina’s op de website. Hiermee hoop je als webdesigner de websitebezoeker alsnog te bieden wat hij of zij zoekt.

De XML website sitemap: een website sitemap voor zoekmachines

xml sitemap

De werking van zoekmachinespiders

Er zijn ook website sitemaps die niet voor bezoekers bedoeld zijn, maar voor zoekmachines. Om uit te leggen wat dit betekent, zullen we je eerst wat meer moeten vertellen over de werking van zoekmachines. We nemen voor het gemak Google als voorbeeld. Op het moment dat een website een nieuw blogartikel plaatst of een nieuw product aanbiedt, worden er een of meerdere webpagina’s aangemaakt. Het is vervolgens natuurlijk de bedoeling dat deze nieuwe pagina’s in de Google zoekresultaten terechtkomen. Hoe weet Google echter dat er nieuwe pagina’s zijn toegevoegd? Dat is de taak van zoekmachinespiders. Dit zijn geautomatiseerde computerprogramma’s die continu het hele internet afspeuren op zoek naar nieuwe pagina’s. Deze spiders springen van pagina naar pagina door links te volgen. Een link op pagina X van website A leidt naar pagina Y van website A, en die link leidt weer naar pagina Z op website B… et cetera. Op het moment dat de spiders in dit proces een nieuwe pagina ontdekken, wordt deze aan de zoekresultaten toegevoegd. Elke websitebeheerder hoopt natuurlijk hoog in Google te komen.

De functie van de XML website sitemap

Wat is nu de rol van de XML website sitemap? Zoals we net al aangaven, komt een nieuwe webpagina pas in de Google zoekresultaten te staan als deze door een zoekmachinespider is ontdekt. Een XML website sitemap helpt de spiders hier een handje bij. Een XML sitemap geeft de zoekmachinespiders namelijk een overzicht van alle pagina’s op de website. Zo krijgen de spiders in één keer toegang tot alle pagina’s, en hoeven ze de pagina’s niet één voor één af te speuren. Een XML website sitemap wordt in een speciaal format geschreven, genaamd XML. Dit zorgt ervoor dat de website sitemap ook daadwerkelijk door de zoekmachinespiders kan worden gelezen.

Voor wie is een website sitemap interessant?

Een website sitemap is interessant voor elke websitebeheerder die goed vindbaar wil zijn via Google. Ook komt een website sitemap van pas als je je websitebezoekers een extra tool wil bieden om zich door jouw website te bewegen. Een website sitemap is in sommige gevallen echter extra belangrijk.

  • Dit is allereerst het geval als je een grote website hebt met veel pagina’s. In dat geval kost het de zoekmachinespiders namelijk veel tijd om je hele website door te crawlen. Hierdoor zullen nieuwe pagina’s niet meteen in de Google zoekresultaten verschijnen. Er bestaat zelfs de kans dat sommige pagina’s nooit geïndexeerd worden! Dat kan bijvoorbeeld voorkomen als een pagina slechts via één link bereikbaar is. In deze situatie is een website sitemap dus erg belangrijk om vindbaar te blijven via Google.
  • Heb je een aantal pagina’s die niet via interne links bereikbaar zijn? In dat geval bestaat het risico dat de zoekmachinespiders deze pagina’s niet kunnen vinden. Dit kan ertoe leiden dat deze pagina’s niet aan Google worden toegevoegd. Ook in dit geval is een website sitemap dus van groot belang.
  • Ook als je wel veel interne links hebt, kan een website sitemap belangrijk zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als je weinig externe links hebt. In dat geval is de kans immers klein dat de spiders überhaupt op jouw website terechtkomen.
  • De voorgaande punten draaien om XML website sitemaps. Hoe zit dat echter met HTML website sitemaps? Wanneer zijn deze sitemaps nu écht nodig? Dit soort sitemaps zijn vooral belangrijk als je website een onoverzichtelijke, ietwat verwarrende structuur heeft. In dat geval is de kans immers groot dat je websitebezoekers af en toe verdwalen. Een HTML sitemap kan hen dan naar de juiste webpagina leiden. Dit kan ook van pas komen als je een groot aantal pagina’s hebt. Ook in dat geval is de kans immers groot dat je websitebezoekers niet meteen kunnen vinden wat ze zoeken.

 

Wat zet je allemaal wel én niet in een website sitemap?

 

  • In een HTML sitemap zet je de belangrijkste pagina’s op je website. Je kunt hier eventueel ook een aantal pagina’s aan toevoegen die iets minder belangrijk zijn, maar die lastig te vinden zijn. Wat je ook doet – zorg ervoor dat je HTML sitemap overzichtelijk is. Het doel van een HTML sitemap is immers om je bezoekers de weg te wijzen – niet om hen (opnieuw) te verwarren.
  • In een XML sitemap zet je alle pagina’s waarvan je wil dat ze door Google geïndexeerd worden. Staat er onvermijdelijke duplicate content op je website, bijvoorbeeld omdat je één product in verschillende kleuren of maten verkoopt? Neem dan slechts één van deze pagina’s op in de sitemap. Op deze manier voorkom je dat Google je straft met een lagere SEO positie.

Hoe kom je aan een website sitemap?

 

  • Het maken van een HTML sitemap is eenvoudig: je zet simpelweg een aantal belangrijke links onder elkaar, bijvoorbeeld in de footer.
  • Het maken van een XML sitemap is wat ingewikkelder. Deze sitemap moet immers in het XML-format worden geschreven. Gelukkig zijn er online diverse handige plug-ins te vinden waarmee je in een handomdraai een XML sitemap kunt maken. Yoast SEO is een voorbeeld van een populaire plug-in. Ook Google XML Sitemaps wordt vaak gebruikt. Wil je een XML sitemap voor WordPress maken? Neem dan ook eens een kijkje bij de plug-in Jetpack.
What we do

Wat wij doen:

Wij hebben het altijd over groeien omdat onze klanten dat ook vaak willen. Dit zeggen we niet zomaar. We richten ons specifiek op 3 zaken en in onderstaande volgorde, naast de stappen zie je de media kanalen staan die erbij horen:

Stap 1: Meer klanten genereren uit je huidige website activiteiten. (Usability)

Stap 2: Als alles goed staat meer verkeer genereren naar je website (SEO & SEA)

Stap 3: Deze bezoekers vasthouden en converteren naar klanten (marketing automation & social media)

Google “see, think, do care” model.

Jij weet alles over je markt en over je klanten. Wij weten hoe je meer omzet haalt uit je digitale marketing activiteiten. We doen dit volgens het bekende model van Google “see, think, do care” model.

Heb jij ook wel eens het gevoel:

  • Dat je website niet helemaal gebruiksvriendelijk en zoekmachinevriendelijk is?
  • Je webdesigner niet zo snel reageert als je zou willen
  • Niet helemaal goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google
  • Te veel betaald voor Google Adwords
  • Dat je geen leads of sales haalt uit social media?

Wanneer je één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord heeft het al zin om contact op te nemen met Intelligent Online. Het is onze passie om op bovenstaande zaken te excelleren.

A: See: Hier zorg je ervoor dat mensen je product zien en onthouden. SEO en Social Media werken hier goed

I: Think: Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen en zorg ervoor dat ze jouw merk willen. Hiervoor werken SEO, Google Adwords en Social Media goed

D: Do: Verander het gedrag van mensen en zorg dat ze converteren. In de “do” fase Googled men vaak maar het is van cruciaal belang dat hier je website goed functioneert. Het is heel jammer als je veel verkeer trekt met 0 conversie.

A: Care: Zorg ervoor dat je bestaande klanten meer converteren (retentie) en zorg ervoor dat ze je product promoten. Hiervoor is marketing automation uitstekend geschikt

Client
Client
Client
Client
Client
Client

Feeback van onze klanten

Wij werken al bijna een jaar met veel tevredenheid samen en onze website blijft maar klimmen in de zoekresultaten! Ook vielen de kosten reuze mee ten opzichte van de baten.

Author logo

Casper Verhoog

Directeur - Super Seat

We doen al jarenlang zaken met Intelligent Online. Wat mij goed bevalt is de persoonlijke aanpak. Intelligent Online is altijd bereikbaar. Daarnaast maken ze ons goed inzichtelijk welke werkzaamheden zijn gedaan en welke resultaten dat heeft gehad.

Author logo

Manager

Jawasport B.V.

Dankzij een leuke en goede samenwerking hebben we gedurende de samenwerking veel meer verkeer richting onze website gekregen. Dit heeft ons meer verkopen opgeleverd. Ik kan u Intelligent Online ten zeerste aanraden.

Author logo

Peter Regterschot-

Eigenaar Mijnnaaiattelier.nl

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online

Intelligent Online

for better traffic and design

Intelligent Online is gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites voor het midden en klein bedrijf. De onderneming is opgericht door twee ervaren online marketeers. Met onze dienst Intelligent Marketing worden online kanalen slim gecombineerd om het optimale rendement te halen! Naast online marketing kijken we graag met u op website niveau, immers, uw winkel moet goed functioneren als u online reclame gaat maken!

Bij ons vindt u deze disciplines onder één dak, we gaan samen met u voor een optimaal resultaat. Intelligent Online is dé partner voor de drukke MKB’er met groei ambities.

Uiteraard kunt u de diensten ook los afnemen. U kunt onder andere: Adwords uitbesteden (bekijk hier onze Adwords Pakketten) SEO optimalisatie uitbesteden (bekijk hier onze SEO Pakketten) Adverteren op Facebook

Advies op maat

    Vraag vandaag de gratis GROEISCAN aan

    Wil jij meer winst, omzet, nieuwe klanten en naamsbekendheid?